اسد 19, 1396 13:54 Asia/Kabul
  • کشتار میرزا ولنگ نشانه ضعف حکومت و نادرست بودن داعیه مبارزه با تروریزم خارجی ها است

کشتار منطقه میرزا ولنگ ولایت سر پل نشانه ضعف حکومت و نادرست بودن داعیه مبارزه با تروریزم نیروهای خارجی در افغانستان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: کشتار منطقه میرزا ولنگ ولایت سر پل نشانه ضعف حکومت و نادرست بودن داعیه مبارزه با تروریزم نیروهای خارجی در افغانستان است.

عبدالشکور اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: در ماه های اخیر مساله کشتار دسته جمعی افراد غیر نظامی در گوشه و کنار افغانستان به شدت افزایش یافته که نشانه تشدید ناامنی و نبود حاکمیت حکومت و قانون در این کشور است.

وی افزود: کشتار اخیر که در قریه میرزا ولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل در شمال افغانستان رخ داد از فجیع ترین و خشن ترین قتل عام هایی است که در سال های اخیر در افغانستان صورت گرفته است.

این کارشناس سیاسی یادآور شد که گفته می شود مخالفین مسلح حکومت شامل طالبان و داعش در این قضیه باهم همدست بوده اند که هم نشانه تنش شدید مخالفین با حکومت است و هم انگیزه های داخلی منطقه ای در آن دخیل است چنانچه میرزا ولنگ جایی است که طالبان حتی در زمان حاکمیت خود نتوانستند بر آن تسلط پیدا کنند اما در سایه حکومت وحدت ملی توانستند منطقه را تصرف کرده و نوعی انتقام گیری خود را به نمایش بگذارند.

به گفته اخلاقی حضور نیروهای خارجی در افغانستان اگرچه با داعیه مبارزه با تروریزم و تامین امنیت صورت گرفته اما آن ها در این زمینه صادقانه و جدی وارد عمل نشده اند و نشانه ای هم از صداقت آن ها دیده نمی شود. خارجی ها اهداف و برنامه های خاص خود را دارند و اگر هدفشان تامین امنیت و مبارزه با تروریزم در افغانستان بود با توجه به امکانات فوق العاده ای که دارند باید در همین قضیه اخیر وارد عمل می شدند.

این کارشناس افغان عنوان کرد که به نظر می رسد نوعی از دسیسه شوم سیاسی پشت پرده وجود دارد و می خواهند ناامنی را در شمال افغانستان و از این طریق به آسیای میانه  بکشانند.

وی اضافه کرد: در مورد افغانستان مساله جنگ استخباراتی، رقابت های بلوک غرب و بلوک شرق، مافیای اقتصاد و اهداف قدرت های بزرگ همه دخیل است و این مسایل سبب شده که یک حاکمیت درست در این کشور بر سر کار نیاید و حتی اوضاع وخیم تر شود.

 

کلیدواژه