سنبله 07, 1396 15:18 Asia/Kabul
  • دیدار رییس جمهوری تاجیسکتان با فرماندهان نظامی پاکستان،چین و افغانستان

«قمر جاوید باجوا» فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان، «لی زا چن» فرمانده ارتش آزادی بخش چین و «محمد شریف یفتلی»(yaftali) فرمانده ستاد مرکزی نیروی مسلح ارتش افغانستان در جریان سفر به تاجیکستان به طور جداگانه با «امامعلی رحمان» رییس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

در دیدار فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان با رییس جمهوری تاجیکستان موضوع بی ثباتی دربسیاری ازکشورهای جهان از جمله کشورهای مسلمان مورد بحث و بررسی دو طرف قرار گرفت.

طرفین دراین دیدار ضمن ابراز رضایت از افزایش سطح روابط میان ارتش ،سرویس های ویژه و مقامات انتظامی دو کشور  بر اجرای توافقات همکاری دوطرف درعرصه دفاع، امنیت و همچنین کمک های نظامی و فنی پاکستان جهت بهبود توانمندی تاجیکستان برای مبارزه با تهدیدات در منطقه تاکید کردند.

در دیدار امامعلی رحمان با فرمانده ارتش آزادی بخش چین نیز دورنمای همکاری امنیتی، نظامی و فنی دو کشور مورد بحث و تبادل نظرقرار گرفت و همچنین بر ادامه همکاری دو و چند جانبه تاجیکستان و چین در مبارزه علیه تروریسم، افراط گرایی و جدایی طلبی تاکید شد.

همچنین در دیدار رییس جمهوری تاجیکستان با فرمانده ستاد مرکزی نیروهای مسلح افغانستان موضوع رشد و تقویت مناسبات گوناگون دوشنبه و با «کابل» بعنوان بخشی از اولویت سیاست خارجی تاجیکستان مطرح شد و طرفین بر تقویت همکاری ها دو طرف در تمامی عرصه های سیاسی / اقتصادی و امنیتی تاکید کردند.

سفر همزمان روسای ستادهای ارتش کشورهای پاکستان / چین و افغانستان به جمهوری تاجیکستان ازابعاد مختلف قابل تحلیل وارزیابی است اما به نظر می رسد مهمترین موضوع و دغدغه رهبران دوشنبه تامین امنیت تاجیکستان به مفهوم عام کلمه باشد. از طرفی به نظر می رسد تاجیکستان که تا پیش از این راه های تامین امینت خودرا درهمکاری با روسیه و یا آمریکا و دولت های غربی جستجو می کرد و یا برای نیل به این منظور درپی عضویت فعال در ساز و کارهای منطقه ای نظیر سازمان همکاری شانگهای و یا سازمان پیمان امنیت جمعی بود، اکنون رویه ای دیگری را برای تامین در سرحدات خود در پیش گرفته است. رویکردی که ظاهرا همکاری دو جانبه امنیتی با همسایگان و کشورهای منطقه اصل اساسی و اولویت این استراتژی به نظر می رسد.

به ویژه که دغدغه های امنیتی در تاجیکستان طیفی از نگرانی های داخلی و خارجی را در برمی گیرد و رهبران تاجیک امیدوارند با سهیم کردن کشورهای منطقه در موضوع و مسائل امنیتی مشترک بتوانند از ظرفیت های این کشورها برای مهار ناامنی موجود در منطقه استفاده کنند. از اینروست که دیدارهای جداگانه رییس جمهوری تاجیکستان با روسای ستاد ارتش دو کشور چین و افغانستان به عنوان همسایگان این جمهوری آسیای مرکزی معنا پیدا می کند / پاکستان نیز اگر چه مرز مشترک با تاجیکستان ندارد اما  به لحاظ داشتن قرابت جغرافیایی و البته نفود بر گروه طالبان افغانستان از جمله بازیگران منطقه ای است که رهبران تاجیک در معادلات امنیتی خود آن را نادیده نگرفته اند.

در تبیین نگرانی های امنیتی تاجیکستان همین بس که "عبدالله رهنما" رییس بخش ارزیابی سیاست خارجی مرکز مطالعات استراتژیک تاجیکستان "تشدید اوضاع امنیتی در شمال افغانستان و ظهور گروه‌های تروریستی در این منطقه را عاملی نگران کننده و خطرناک برای تاجیکستان می داند.

وی همچنین معتقد است "انتقال بی‌ثباتی از جنوب به شمال افغانستان وظهورگروه‌های جدید افراطی و تروریستی ازجمله داعش دراین منطقه، تهدیدی جدی برای امنیت تمام کشورهای آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان است".

واقعیتی که اکنون همه کشورهای منطقه را برای مهار و کنترل آن به تکاپو انداخته است و تاجیکستان نیز از این قاعده مستثنی نیست لذا شتاب گرفتن تحولات جاری سیاسی در افغانستان و تحولات میدانی آن و البته ورود آشکارتر پاکستان به بحران افغانستان، بر نگرانی های طرف تاجیک افزوده است. ازاینروست که رییس  جمهوری تاجیکستان در دیدار روسای ستاد ارتش سه کشور چین / افغانستان و پاکستان بر ضرورت همکاری های دوجانبه نظامی و امنیتی با این کشورها تاکید کرده است.