سنبله 11, 1396 18:15 Asia/Kabul

اقدام نیروهای امریکایی به عملیات هوایی و در نتیجه کشتار مردم بیگناه در واقع به نوعی اعتراف به شکست است

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: اقدام نیروهای امریکایی به عملیات هوایی و در نتیجه کشتار مردم بیگناه در واقع به نوعی اعتراف به شکست است.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به عملیات خودسرانه زمینی و هوایی نیروهای امریکایی در نقاط مختلف افغانستان که کشتار افراد غیرنظامی را درپی داشته اظهار داشت: قراردادها و توافقنامه های استعماری سبب شده که نیروهای خارجی بویژه امریکایی ها به حملات و فعالیت های نظامی زمینی و هوایی در افغانستان دست بزنند.

وی افزود: بارها شاهد کشتار افراد بیگناه شامل زنان و کودکان در بمباران های هوایی نیروهای خارجی در افغانستان بوده ایم، اعتراضات مقامات افغان هم کارساز نیست و برای رفع مشکلات باید در توافقنامه ها و تعهدات نیروهای خارجی تجدید نظر شود.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: توافقنامه امنیتی هم که بین افغانستان و امریکا به امضا رسیده بیشتر به خاطر تامین امنیت افغانستان است که موفق به تامین آن نشدند اما باوجود شکست های پیاپی که امریکایی ها خورده اند و مقاومتی که در برابر حضور آن ها وجود دارد باز هم می خواهند در این کشور حضور داشته باشند و شکست های خود را به نوعی جبران کنند.

به گفته ظهوری حسینی معمولاً در صورتی که نیروهای نظامی نتوانند از طریق عملیات زمینی به اهداف خود برسند از نیروهای هوایی استفاده می کنند بنابراین با اقدام به عملیات هوایی امریکایی ها به نوعی شکست را پذیرفته اند و در عملیات هوایی آن ها هم مردم بیگناه کشته می شوند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به استراتژی جدید دولت امریکا و تصمیم به افزایش نیرو در افغانستان هم گفت: تعداد زیادی از نیروهای خارجی در گذشته در افغانستان حضور داشتند اما نتوانستند کاری از پیش ببرند و به جز درگیری، ایجاد ناامنی و بوجود آوردن بهانه برای تروریست ها دستاوردی نداشتند بنابراین از این پس هم حضور نیروهای امریکایی جز ناامنی چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان همواره قربانی اقدامات خارجی ها و تروریست ها بوده اند اما روحیه دشمن ستیزی و دینمداری آن ها همچنان به قوت خود باقی است و امروز هم این مردم با این حرکت های ضد امنیت و استقلال کشور خود مخالفند و با آن مقابله می کنند.

 

کلیدواژه