شیعه و سنی در افغانستان همواره با تفاهم و برادری در کنار یکدیگر زندگی کرده اند
(last modified 1396-06-16T12:49:38+00:00 )
سنبله 16, 1396 17:19 Asia/Kabul

شیعه و سنی در افغانستان هیچ مشکلی از لحاظ مذهبی باهم نداشته اند و هیچ گاه علیه دیگری فعالیتی نکرده اند

کارشناس سیاسی-مذهبی افغان تاکید کرد: شیعه و سنی در افغانستان هیچ مشکلی از لحاظ مذهبی باهم نداشته اند و هیچ گاه علیه دیگری فعالیتی نکرده اند بلکه همواره با تفاهم و برادری در کنار یکدیگر زندگی کرده اند.

مولوی عبدالمالک ضیایی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشست اخیر علمای شیعه و سنی در افغانستان و تاکید آنان بر اینکه تفرقه مذهبی در این کشور جایی ندارد افزود: دشمنان اسلام نمی توانند بین دو مذهب شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند زیرا آنان با تفرقه و ضدیت مخالفند.

وی افزود: نشست های مختلفی بین علمای شیعه و سنی صورت گرفته و بسیاری از مواضع آن ها در موارد مختلف و از جمله حملات انفجاری که از سوی مخالفین مسلح انجام می شود، یکسان است.

به گفته این عالم اهل سنت افغان علمای شیعه و سنی همه بر این نظر هستند که کشتار مردم کاملاً ناروا است. در نشست اخیر هم اعلامیه مشترکی صادر شد که در آن تاکید شده شیعه و سنی در افغانستان با خشونت و حملات انفجاری و مذهب ستیزی مخالف هستند.

مولوی ضیایی عنوان کرد: این نشست و اعلامیه پیامی هم به مخالفین و دشمنان مردم افغانستان داشت مبنی بر اینکه این مردم در هیچ شرایطی اتحاد و پکپارچگی خود را از دست نخواهند داد.

وی با اشاره به اینکه علمای افغانستان در این نشست مخالفت خود را با استفاده از گزینه نظامی و اعمال فشار برای زمینه سازی مذاکرات صلح در افغانستان اعلام کردند در حالیکه در استراتژی جدید امریکا گزینه نظامی برای فشار بر مخالفان مسلح مورد تاکید قرار گرفته، عنوان کرد: علمای افغانستان با دیدگاه های استکبار و  هر نوع توافقنامه با آن مخالفند.

ضیایی با یادآوری میثاق جدیدی که بین دولت های افغانستان و امریکا امضا شده گفت: در نشست علما تعدادی از شرکت کنندگان ضمن مخالفت با این پیمان ها و میثاق ها دلایل خود را در این خصوص مطرح کردند. برخی از علما هم تجهیز و تقویت نیروهای افغان را تاثیرگذارتر می دانستند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: در نشست علما همچنان مقرر شد که گفت و گوهای علمای دو مذهب در مسایل مختلف و چارچوب های خاص بصورت مدون و برنامه ریزی شده راه اندازی شود تا اشتراکات بیشتر مورد تاکید قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: رابطه مردم و علما در جامعه افغانستان بسیار نزدیک است و علما هم نقش برجسته و تاثیرگذاری در جامعه دارند و می توانند راه های مذاکره با مخالفین مسلح را باز کنند و این مشروط به درک صحیح دولت از جایگاه علما است. مخالفین مسلح دولت افغانستان هم تا حدی جایگاه علما را درک می کنند و می دانند که می توانند روی موقعیت علما در بحث رسیدن مذاکرات به نتایج مطلوب حساب کنند.

 

کلیدواژه