میزان 02, 1396 16:14 Asia/Kabul

هر کشوری می تواند در بخش استخراج معادن و ذخایر افغانستان سرمایه گذاری کند اما قرادادها در این زمینه باید کاملاً شفاف و دقیق باشد

کارشناس اقتصادی افغان گفت: امریکا و یا هر کشور دیگری می تواند در بخش استخراج معادن و ذخایر افغانستان سرمایه گذاری کند اما قرادادها در این زمینه باید کاملاً شفاف و دقیق باشد.

احمد ضیاء ضیاء در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به توافق رئیسان جمهوری افغانستان و امریکا در مورد همکاری برخی شرکت های امریکایی در استخراج معادن افغانستان اظهار داشت: افغانستان هنوز در تامین مخارج عادی خود از عواید داخلی مشکل دارد از اینرو باید به فکر استفاده از ذخایر طبیعی خود باشد.

وی افزود: افغانستان همچنان مکان مناسبی برای سرمایه گذاری سیاسی و اقتصادی کشورهای دیگر است و کشورهایی که به هر دلیلی در این کشور حضور پیدا کرده اند می توانند در عرصه اقتصادی هم سرمایه گذاری کنند.

به گفته این کارشناس افغان از این جمله امریکا هم می تواند در بخش معادن افغانستان سرمایه گذاری کند اما در ابتدا باید نوع سرمایه گذاری که صورت می گیرد مشخص شود که آیا مثلاً سرمایه گذاری مشترک خواهد بود و یا معادن با قرارداد برای استخراج واگذار می شود و اینکه منافع آن برای افغانستان تا چه حد خواهد بود.

آقای ضیاء تاکید کرد که دولت افغانستان باید کاملاً متوجه اوضاع باشد تا ضرری از این ناحیه به افغان ها نرسد چنانکه برخی کشورهای افریقایی معادن خود را از طریق قرارداد در اختیار برخی کشورهای دیگر گذاشتند اما چون به شفافیت قراردادها دقت نکردند، بویژه کشورهای غربی منابع آن ها را به یغما بردند که این روند تاکنون هم ادامه دارد و افریقا با فقر دست و پنجه نرم می کند.

وی تصریح کرد: مسوولان افغان در ابتدا باید مقدار، نوع و چگونگی منابع و ذخایر خود را مشخص کنند و از قیمت های بازارهای منطقه ای و بین المللی آگاهی حاصل کنند و پس از آن با کشورهای علاقمند قراردادهای کاملاً شفاف عقد کنند تا بر اساس آن بتوانند به تمام مردم افغانستان پاسخگو باشند زیرا این دارایی شخصی نیست و متعلق به تمام مردم است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به فساد اداری موجود در بدنه دولت افغانستان و تاثیر آن بر مساله استخراج معادن آن را موضوعی نگران کننده دانست و گفت: اگر اطلاعات کافی در مورد مقدار و نوع معادن و ذخایر وجود داشته باشد در عقد قرارداد مشکلی وجود نخواهد داشت و برای جلوگیری از فساد باید شخصیت ها، احزاب و گروه های فعال در کشور در قضیه دخیل شوند.

ضیاء اضافه کرد: یکی از مشکلات عمده ای که افغانستان با آن درگیر است بیکاری می باشد که اگر کار روی پروژه هایی همچون استخراج معادن آغاز شود سطح بیکاری پایین می آید ضمن اینکه بسیاری با مشغول شدن به کار از جنگ و جنایت و کشت و تولید مواد مخدر دست می کشند و امنیت هم به نوعی تامین می شود و این به نفع افغانستان است.

 

کلیدواژه