اظهارات اشرف غنی متاثر از گفت و گوها با اعضای جامعه جهانی در سازمان ملل
(last modified 1396-07-04T08:41:38+00:00 )
میزان 04, 1396 13:11 Asia/Kabul

اظهارات اخیر رئیس جمهور افغانستان در مورد سیاست های امنیتی متاثر از گفت و گوهایی است که با مقامات دیگر کشورها در حاشیه نشست سازمان ملل متحد داشته است

کارشناس سیاسی و استاد دانشگاه در کابل گفت: به نظر می رسد اظهارات اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در مورد سیاست های امنیتی متاثر از گفت و گوهایی باشد که با مقامات دیگر کشورها در حاشیه نشست سازمان ملل متحد داشته است.

دکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات رئیس جمهور غنی که یکی از اهداف برنامه چهار ساله امنیتی را مسلط شدن دولت افغانستان بر هشتاد درصد خاک این کشور دانسته اظهار داشت: دولت افغانستان تلاش زیادی کرده تا اعضای جامعه جهانی را برای فشار آوردن بر پاکستان به منظور خودداری از حمایت تروریست ها تحت فشار قرار دهند.

به گفته این کارشناس سیاسی  حکومت وحدت ملی همچنان در بخش تقویت و بهبود روابط با همسایگان مخصوصاً پاکستان و از سوی دیگر مشخص کردن حدود صلاحیت آنان برای ورود به مسایل افغانستان اقدام کرد، در مرحله اول تلاش شد که پاکستان متقاعد شود از سیاست های مداخله گرانه خود دست بردارد که تا حدودی هم به نتیجه رسید. حکومت افغانستان سیاست دیگری را هم روی دست گرفت که فشارهای سیاسی داخلی و بین المللی برای به انزوا کشاندن پاکستان در صورت ادامه سیاست های مداخله گرانه اش بود.

وی افزود: در روزهای اخیر محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سازمان ملل و نشست های حاشیه ای و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا مساله پاکستان را مطرح کرد و بخشی از دولت امریکا و دیگر دولت ها را متقاعد کرد که با فشار بر پاکستان این کشور را به انزوای سیاسی بکشانند.

اقبال عنوان کرد: دولت جدید امریکا هم برنامه هایی برای فشار بر پاکستان و افزایش نیروهای خود در افغانستان دارد اما بیش از نیمی از عمر دولت فعلی افغانستان گذشته و دولتمردان افغان تلاش می کنند برنامه هایی را ارایه کنند که بتوانند برای دور بعد هم قدرت را در دست بگیرند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: از اینرو بخشی از دلیل اعلام سیاست و طرح اهداف چهارساله امنیتی از سوی رئیس جمهور غنی آن است که می خواهد در یک استراتژی چند ساله هم بتواند به بهبود وضعیت امنیتی در داخل افغانستان دست یابد و هم در عرصه تحولات بین المللی فشارها بر پاکستان افزایش پیدا کند.

این کارشناس سیاسی یادآور شد در دیداری که بین محمد اشرف غنی و دونالد ترامپ صورت گرفته، در مورد مسایل اقتصادی و استخراج معادن افغانستان هم صحبت شده و از آنجایی که دونالد ترامپ یک تاجر است حکومت افغانستان با نشان دادن دریچه هایی غیر از مسایل سیاسی و نظامی می خواهد توجه امریکایی ها را بیشتر به طرف افغانستان جلب و از این رهگذر حمایت های بیشتر امریکا را جستجو کند.

وی اضافه کرد: با مجموعه تلاش هایی که انجام شده به نظر می رسد اعضای جامعه جهانی هم در مورد نقش منفی پاکستان متقاعد شده اند و برای تحت فشار قرار دادن این کشور متفق القول هستند. به نظر می رسد بیان چنین سیاستی از سوی آقای غنی هم متاثر از نوع برخوردهایی است که در سازمان ملل شاهد بودیم.

 

کلیدواژه