کشورهای منطقه به خارج شدن افغانستان از وابستگی اقتصادی به امریکا کمک کنند
(last modified 1396-08-02T11:19:32+00:00 )
عقرب 02, 1396 15:49 Asia/Kabul

کشورهای منطقه به حل مشکلات بین افغانستان و پاکستان و خارج شدن افغانستان از وابستگی اقتصادی به امریکا کمک کنند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای پاکستانی تاکید کرد: کشورهای منطقه به حل مشکلات بین افغانستان و پاکستان و خارج شدن افغانستان از وابستگی اقتصادی به امریکا کمک کنند.

عاشق حسین طوری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: افغانستان در صورتی می تواند برنامه های خود را بصورت مستقل پیش ببیرد که از وابستگی اقتصادی به امریکا رهایی یابد و این وظیفه کشورهای همسایه و منطقه است که در این راه به افغانستان کمک کنند زیرا امریکایی ها نیات سوئی در منطقه دارند.

وی با اشاره به سفر حامد کرزی به جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در سومین نشست بین المللی افغانستان در چارچوب همایش بین المللی ایران و مناطق پیرامونی در تهران، افزود: آقای کرزی با توجه به شناختی که از امریکا و برنامه های آن پیدا کرده، به دنبال جلب حمایت کشورهای همسایه و منطقه است.

به گفته این کارشناس سیاسی با وجود اینکه حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در ابتدا با حمایت امریکا بر سر کار شد اما کم کم و بویژه در دوره دوم ریاست جمهوری به نیات واقعی امریکا پی برد و به کرات از امریکایی ها انتقاد و تاکید می کرد که نیروهای امریکایی مردم مظلوم افغانستان را در گوشه و کنار این کشور بمباران نکنند و به وضوح آدرس های واقعی تروریست ها را می داد و می گفت که باید پایگاه های اصلی تروریست ها هدف قرار بگیرند.

این فعال رسانه ای عنوان کرد: حامد کرزی در اواخر دوره دوم ریاست جمهوری خود که برای امضای پیمان امنیتی تحت فشار امریکا قرار گرفته بود لویه جرگه را فراخواند و حتی با وجود اینکه اکثریت اعضای لویه جرگه با امضای پیمان موافق بودند وی از امضای آن امتناع کرد و این پیمان پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی امضا شد.

طوری همچنان خاطرنشان کرد: امریکا به بهانه مبارزه با تروریزم به افغانستان نیرو اعزام کرد اما امروز با گذشت شانزده سال نه تنها تروریزم و ناامنی از بین نرفته بلکه گسترش هم یافته و نوع جدیدی از تروریزم تحت نام داعش ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: از آنجایی که حامد کرزی به نیات و برنامه های امریکا پی برده استراتژی جدید دولت امریکا در قبال افغانستان را نه تنها برای این کشور بلکه برای کل منطقه خطرناک توصیف کرده و در صدد تلاش هایی برای برون رفت افغانستان از این وضعیت است و سفرهایی را به کشورهای منطقه آغاز کرده که سفرش به جمهوری اسلامی ایران هم در همین راستا است.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه آقای کرزی چندی پیش نامه ای هم به ملاهبت الله آخند زاده رهبر طالبان نوشته بود اظهار داشت: او به حکومت وحدت ملی افغانستان هم پیشنهاد داده که لویه جرگه سنتی برگزار کند به گونه ای که از تمام اقشار افغانستان از جمله طالبان در آن حضور داشته باشند تا افغان ها بین خود مشکل را حل کنند و بهانه را از امریکا برای ادامه حضورش در این کشور بگیرند اما این پیشنهاد که مورد حمایت مردم و شخصیت ها و گروه ها بود از سوی دولت مورد توجه قرار نگرفت.

این فعال رسانه ای عنوان کرد: در تماسی که با ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان داشته وی گفته که حامد کرزی به خوبی برنامه های امریکا را می داند چون چهارده سال با آن ها کار کرده اما در مورد لویه جرگه گفته تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند لویه جرگه هم نمی تواند تصمیم مستقلی بگیرد و ضد امریکایی ها رای بدهد.

آقای طوری گفت: به هر صورت حامد کرزی به دنبال آن است که مردم، علماء و رهبران سیاسی را نسبت به توطئه های امریکا آگاه کند و در همین راستا به کشورهای مختلف سفر می کند و سفر وی به جمهوری اسلامی ایران هم در همین راستا قابل ارزیابی است و می خواهد راههایی را برای کمک ایران به برون رفت افغانستان از بحران کنونی جستجو کند.

به گفته این کارشناس سیاسی افغانستان در حال حاضر از نظر اقتصادی متکی به امریکا است اما اگر کشورهای همسایه و منطقه بتوانند نیازهای مالی دولت کابل را برطرف کنند و افغانستان از این لحاظ مطمئن شود چندان هم تابع سیاست های امریکا نخواهد بود.

طوری تاکید کرد: در شرایطی که هزینه تمام نیروهای نظامی افغان از سوی امریکا پرداخت می شود دولت افغانستان هم قادر نیست لویه جرگه ای ضد سیاست های امریکا برگزار کند اما در صورتی که کشورهای همسایه و منطقه تعامل بین خودشان و دولت افغانستان داشته باشند و این دولت را از وضعیت کنونی خارج و مجاب کنند که به جای اتکا به امریکا به فکر همکاری بیشتر با کشورهای همسایه و منطقه باشد می توان به بهبود اوضاع امیدوار بود.

وی افزود: از سوی دیگر با توجه به مشکلاتی که بین افغانستان و پاکستان وجود دارد کشورهای منطقه باید این دو کشور را به نوعی باهم آشتی بدهند زیرا امریکا از این وضعیت سوء استفاده می کند.

 

کلیدواژه