با توجه به فراهم نبودن زمینه ها، برگزاری انتخابات پارلمانی در زمان اعلام شده بعید است
(last modified 1396-08-14T14:03:43+00:00 )
عقرب 14, 1396 18:33 Asia/Kabul

با توجه به شرایط موجود و فراهم نشدن زمینه های برگزاری انتخابات، برگزار شدن انتخابات پارلمانی در زمان اعلام شده بعید است

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و فراهم نشدن زمینه های برگزاری انتخابات، برگزار شدن انتخابات پارلمانی در زمان اعلام شده بعید است.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برخی اظهار نظرات مقامات مسوول مبنی بر اینکه انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها در تابستان سال آینده برگزار خواهد شد گفت:

امکانات برگزاری انتخابات در افغانستان بسیار ناچیز است، یکی از عناصر اصلی انتخابات، سراسری و همگانی بودن آن است اما اوضاع امنیتی نامساعد است و مردم نمی توانند در تمام نقاط این کشور پای صندوق های رای حاضر شوند.    

وی به عنوان فردی که در انتخابات گذشته در کمیسیون انتخابات حضور داشته اظهار داشت: کمیسیون انتخابات افغانستان هم در وضعیتی نیست که بتواند انتخابات را از نظر فنی مدیریت و بتواند انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها را در تابستان سال آینده برگزار کند، حتی اگر برگزاری انتخابات تنها منوط به توزیع شناسنامه های الکترونیکی باشد باز هم مشکل خواهد بود.

این کارشناس سیاسی افزود: اراده سیاسی در حکومت افغانستان و کشورهای کمک کننده برای برگزاری انتخابات مشاهده نمی شود، رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان تلاش می کنند که انتخابات را دور بزنند و از این مساله که برای مردم اهمیت خاصی دارد به نوعی فرار کنند.

به گفته دره ای همکاران خارجی افغانستان هم در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده اند و بر اساس اطلاعات موجود حتی دفتر "UNDP" که از حمایت کنندگان مالی برگزاری انتخابات در افغانستان است آمادگی لازم را در این خصوص ندارد و خواسته های کمیسیون انتخابات را مد نظر قرار نداده است.

وی عنوان کرد: مردم افغانستان هم اعتماد خود را نسبت به وعده های دولتمردان و حامیان خارجی در خصوص انتخابات و مسایل دیگر از دست داده اند چون تجربه ثابت کرده که این وعده ها بصورت دقیق عملی نشده بنابر این برگزاری انتخابات تا تابستان آینده هم بعید به نظر می رسد چون شرایط آن فراهم نیست.

دره ای گفت: کشورهای خارجی هم به دنبال منافع خود در منطقه هستند و حتی راه های رسیدن به این منافع را هم نمی دانند و سردرگم شده اند بنا بر این هم دولت افغانستان و هم خارجی ها برنامه مدونی برای حل مشکلات این کشور ندارند.

وی اضافه کرد: در تنها بخشی که موفقیت هایی حاصل شده بخش اقتصاد و تجارت است که خوشبینی هایی در رابطه با آن وجود دارد در سایر موارد از جمله در بخش سیاست و نظامی بنا بر نبود یک استراتژی مدون هنوز پیشرفتی حاصل نشده است.

 

کلیدواژه