عقرب 20, 1396 17:09 Asia/Kabul
  • نشست فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی درباره سوریه

پنجاه و ششمین اجلاس فوق العاده شورای اجرایی سازمان منع سلاح های شیمیایی با هدف بررسی هفتمین گزارش سازوکار تحقیقاتی مشترک سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی در خصوص سوریه برگزار شد. روسیه و ایران در این نشست به طور مشترک پیش نویس تصمیم در خصوص ارتقاء کارآیی هیات حقیقت یاب را ارایه کردند.

سفیر روسیه ضمن حمایت از این اقدام مشترک با ایران، خواستار بازرسی حرفه ای مطابق با الزامات کنوانسیون سلاح های شیمیایی و به کارگیری متوازن بازرسان اعزامی شد.

روسیه و ایران تاکید کرده اند که یافته های سازوکارتحقیقاتی مشترک سازمان منع سلاح های شیمیایی و سازمان ملل متحد درباره حادثه شیمیایی خان شیخون باید برپایه مستندات و منابع موثق و نیز قابل راستی آزمایی استوار باشد. زیرا به دلیل برخی تناقض ها و مغایرت های موجود در گزارش، نمی توان نتیجه گیری های آن را  جامع و کامل محسوب کرد. 

در مورد حادثه شیمیایی خان شیخون، منتسب کردن آن حادثه به دولت سوریه، بدون هرگونه نمونه برداری از پایگاه هوایی الشعیرات، بی پایه و اساس بودن این ادعا را نشان می دهد. روسیه به شدت با این گزارش جانبدارانه مخالفت و نماینده این کشور در سازمان ملل متحد تاکید کرده که گزارش کمیته بین المللی تحقیقات شیمیایی سوریه درباره خان شیخون پر از تناقض، اشکالات و نواقصی است که نمی‌توان از آن چشم پوشید.

حادثه شیمیایی خان شیخون، 15 حمل 1396 رخ داد و در آن ده‌ها تن کشته شدند. رسانه‌ها و مقام‌های غربی پس از این حادثه به سرعت و بدون هیچ گونه سندی، انگشت اتهام را به سمت دولت سوریه گرفتند. کشورهای غربی به ویژه آمریکا بارها مدعی استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی در برخی نقاط این کشور شده اند. به گفته ریچارد بکر Richard Becker فعال سیاسی، غرب تلاش دارد تا حملات شیمیایی را به نحوی نمایش دهد که «به ضرر» دولت اسد باشد و این اولین بار نیست که گروه‌های تروریستی در سوریه در تلاش برای مقصر قلمداد کردن دولت دمشق، از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کنند.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد در موارد متعددی گروه های تروریستی در سوریه مبادرت به استفاده از تسلیحات شیمیایی کرده اند. در عین حال، شرکت ها و دولت های غربی نیز نقش غیر قابل انکاری در تجهیز گروه های تروریستی در سوریه به تسلیحات شیمیایی ایفا کرده اند. روسیه بارها در باره استفاده گروه های تروریستی از تسلیحات شیمیایی هشدار داده وآن را ناقض کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی دانسته و خواستار تحقیقات سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی در این زمینه شده است.

با این حال، این درخواست ها با بی اعتنایی غربی ها مواجه شده است. براین اساس مسکو، غربی ها را به اعمال معیارهای دوگانه در این زمینه متهم کرده است. غربی ها بارها در قبال استفاده گروه های تروریستی از سلاح های شیمیایی در نقاط مختلف سوریه سکوت کرده و درباره آن بی تفاوت بوده اند؛ در حالی که درباره اتهامات وارده مبنی بر به کارگیری سلاح شیمیایی از جانب ارتش سوریه، حساسیت بالایی دارند. 

به گفته حسین رویوران کارشناس خاورمیانه، سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرده بود هیچ گونه سلاح شیمیایی در سوریه وجود ندارد. کشورهای غربی حامی گروه های تروریستی به ویژه آمریکا اساسا اقدامات این گروه ها را نادیده می گیرند و حتی تلاش می کنند جنایات آنها در استفاده از تسلیحات شیمیایی افشا نشود. غربی ها به موازات آن تمام تلاش خود را برای متهم ساختن ارتش سوریه به کاربرد تسلیحات شیمیایی و در نتیجه تشدید فشارها علیه دولت سوریه انجام می دهند.

کلیدواژه