بهترین پیش زمینه برای حل قضایای افغانستان خروج نیروهای خارجی از این کشور است
(last modified 1396-09-05T09:48:39+00:00 )
قوس 05, 1396 14:18 Asia/Kabul

در شرایط کنونی بهترین پیش زمینه برای حل قضایای افغانستان خروج نیروهای خارجی از این کشور است

دبیر کل حزب رفاه افغانستان تاکید کرد: در شرایط کنونی بهترین پیش زمینه برای حل قضایای افغانستان خروج نیروهای خارجی از این کشور است.

محمد حسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به پیشنهاد انجمن والیان افغانستان برای برگزاری لویه جرگه به منظور حل مشکلات این کشور اظهار داشت: شرایط افغانستان بسیار پیچیده شده و دخالت های بیرونی در این کشور به قدری افزایش یافته است که نه تنها لویه جرگه بلکه تلاش های بسیار دیگر هم قادر به حل مشکلات این کشور نیست.

وی افزود: به جای این پیشنهادها باید همه دست به دست هم بدهند و قضایا را بصورت ریشه ای و منطقی حل و فصل کنند، تنها راه حل مساله هم این است که خارجی ها افغانستان را ترک کنند پس از آن، افغان ها می توانند خودشان تصمیم بگیرند و اگر هم قرار باشد که لویه جرگه ای برگزار شود باید با همکاری دولت و بصورت قانونی باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی غربی ها و بخصوص امریکایی ها سال ها بود که می خواستند شرایط را در منطقه تغییر دهند و کشورهای اسلامی را تجزیه و کوچک کنند به گونه ای که قصد داشتند خاورمیانه جدیدی بسازند، از زمانی که بحث بیداری اسلامی بوجود آمد بسیاری از کشورهای اسلامی و تعدادی از کشورهای غربی به دنبال ایجاد شرایط خاصی در منطقه در هماهنگی با امریکا بودند.

جعفری عنوان کرد: قضایای افغانستان هم بسیار پیچیده تر شده، سازمان های استخباراتی ده ها کشور در آن فعالیت دارند و هرگز نمی خواهند که افغانستان روی آرامش را ببیند بنابراین پیشنهادهایی مانند برگزاری لویه جرگه در صورتی قابل اجرا است که خارجی ها در افغانستان حضور نداشته باشند.

این فعال سیاسی با اشاره به گفته انجمن والیان افغانستان مبنی بر اینکه مصوبات لویه جرگه پیام صلح را درپی خواهد داشت گفت: باید دید که این سخنان با چه پشتوانه ای گفته می شود، مردم افغانستان از این وعده ها خسته شده اند، شانزده سال است که صلح در افغانستان پیگیری می شود که نه تنها حاصل نشد بلکه روز به روز وضعیت بدتر شد و فقر، بیکاری و مهاجرت افزایش یافت.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: بنابراین خارجی ها باید افغانستان را ترک کنند و یک همدلی واقعی بین مردم بوجود آید، دولت دست نیاز خود را به طرف مردم دراز کند، وعده دروغ ندهد و همه باهم صادقانه زمینه وحدت، همدلی و برادری را بوجود آورند.  

به گفته جعفری باید کسانی در شورای عالی صلح حضور پیدا کنند که دلشان به حال مردم می سوزد، شرایط افغانستان شرایط خاصی است، بسیاری از کشورهای خارجی، غربی ها، انگلیسی ها و حتی لابی های صهیونیست ها هم در این کشور کار می کنند و نمی خواهند که آرامش در افغانستان برقرار شود.

وی اضافه کرد: برخی از مسوولان افغان، کشور به کشور می گردند و می گویند به دنبال صلح برای افغانستان هستند، این پیگیری صلح نیست، سیاحت است، صلح را باید کسانی دنبال کنند که اراده آن را دارند، اعضای شورای عالی صلح افغانستان هم تاکنون نتوانسته اند در این راستا کاری بکنند.

 

کلیدواژه