شکایت از جرائم جنگی امارات در یمن
(last modified 1396-09-07T09:14:25+00:00 )
قوس 07, 1396 13:44 Asia/Kabul
  • شکایت از جرائم جنگی امارات در یمن

یک سازمان حقوق بشری از دیوان بین المللی کیفری خواست اتهام جرائم جنگی امارات در یمن را بررسی کند.

«جوزف برهام» ، وکیل سازمان عربی حقوق بشر درانگلیس (AOHR) روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت، این نهاد امارات را که عضوی از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ ضد مردم یمن است، به «حملات بی محابا علیه شهروندان این کشور» متهم کرده است . "برهام"  گفت ، عاملان این جنایات مزدورانی هستند که توسط امارات اجیر شده اند و از کلمبیا، پاناما، السالوادور، آفریقای جنوبی یا استرالیا آمده اند، یعنی کشورهایی که دیوان بین المللی کیفری را به رسمیت شناخته اند. امارات به مانند عربستان سعودی ارتباطات گسترده ای با موسسات غربی فعال در زمینه جاسوسی و در اختیار قرار دادن مزدور دارد . در این زمینه نشریه اینتلیجنس آنلاین که خبرهای مربوط به دستگاه‌های اطلاعاتی در جهان را منتشر می‌کند، فاش کرد "اریک پرینس "  ، بنیانگذار شرکت امنیتی بلک واتر آمریکا  در عملیات های ویژه مداخله جویانه امارات در لیبی و برخی دیگر از کشورها از جمله یمن مشارکت دارد.  اریک پرینس پس از تعطیلی شرکت بدنام بلک واتر، چند شرکت متخصص در زمینه به اصطلاح امنیتی تاسیس کرده است.  پرینس همچنین صاحب شرکت «رفلکس ریسپانسز» است که نیروهای تکاور گارد ریاست امارات را آموزش می‌ دهند.

ارتباطات گسترده امارات با شرکتهای غربی فعال در زمینه به اصطلاح امنیتی در حالی است که خبرهایی نیز در خصوص ارتباط گسترده آن در ایجاد و گسترش گروههای تروریستی در جنوب یمن منتشر شده است که بیانگر  فتنه گری تمام عیار امارات در منطقه از جمله یمن است . مطرح شدن گزارشها و شکایت علیه جنایات و مداخله جویی های امارات در یمن در حالی است که دیدبان حقوق بشر نیز در ماه ژوئن گذشته امارات را به اداره چند  بازداشتگاه غیررسمی  (مخفی )  در یمن متهم کرد و گفت که طبق گزارش ها امارات بازداشتی ها را به پایگاهی در اریتره منتقل کرده است.

عربستان‌‌ با حمایت آمریکا، امارات و چند کشور دیگر، از حوت 1393 به یمن حمله و همزمان این کشور را محاصره زمینی، دریایی و هوایی کرده است. 

پس از عربستان، می توان گفت امارات بیشترین نقش را در جنگ علیه یمن داشته است .  دولت امارات در بیشتر موارد ترجیح داده  که سیاست هایی همسو با عربستان سعودی اتخاذ کند. در این چارچوب طی زد و بندی  بین امارات و عبدربه منصور هادی ، رئیس جمهوری مستعفی یمن ، دو جزیره یمنی به مدت 99 سال به ابوظبی اجاره داده شد . امارات از طریق چنین ترفندهایی همچنین پیگیر سیاستهای قدرتهای سلطه جوی غربی بویژه آمریکا جهت تجزیه یمن است.  حکام عرب  با استفاده ابزاری از تروریسم و عوامل مزدور اهداف مختلفی را دنبال می کنند که از جمله این اهداف تاثیر گذاری در تحولات منطقه در مسیر اهداف خود و نیز سیاستهای دیکته شده غرب است.  افزایش نقش و نفوذ امارات در جنوب یمن  تبعات مختلفی از جمله  تبعات امنیتی  داشته که تشکیل زندان های مخفی از جمله این تبعات است. همسویی ها و مشارکت گسترده امارات با عربستان سعودی در جنگ علیه یمن سبب ایجاد نوعی رقابت با عربستان سعودی درباره مناطق نفوذ یمن نیز شده است. که این موضوع بر شدت جنایات عربستان و امارات در یمن افزوده است . 

کلیدواژه