لشکر کشی به افغانستان و اعتماد به پاکستان از بزرگترین اشتباهات امریکا بود
(last modified 1396-09-08T13:34:23+00:00 )
قوس 08, 1396 18:04 Asia/Kabul

لشکر کشی به هزاران کیلومتر دورتر و اعتماد به کشوری که توسط انگلیس ایجاد شده بود از بزرگترین اشتباهات دولت امریکا بود

تحلیلگر سیاسی افغان گفت: لشکر کشی به هزاران کیلومتر دورتر و اعتماد به کشوری که توسط انگلیس به خاطر پیشبرد اهداف خودش ایجاد شده بود از بزرگترین اشتباهات دولت امریکا بود.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: فرستادن نیروهای نظامی به افغانستان، اعتماد به پاکستان و تلاش نکردن در زمینه برقراری صلح و امنیت در افغانستان آنگونه که وعده داده شده بود از جمله اشتباهات بزرگ امریکا بود که در رابطه با جنگ افغانستان مرتکب شد.

وی افزود: امریکایی ها طی شانزده سال نتوانستند مخالفین مسلح دولت افغانستان و تروریست ها را به درستی شناسایی و مشخص کنند که آن ها از چه منابعی تامین مالی می شوند، چه اهدافی را دنبال می کنند و در چه مناطقی متمرکز هستند.

به گفته این روزنامه نگار افغان تلاش هایی برای پیوستن حزب اسلامی گلبدین حکمتیار که در مخالفت مسلحانه با دولت افغانستان و نیروهای امریکایی قرار داشت، صورت گرفت که به نتیجه رسید، برای پیوستن گروه هایی از طالبان به این برنامه هم تلاش صورت گرفت اما گروه تروریستی دیگری تحت نام داعش در افغانستان فعال شد که این مساله نشان دهنده ناتوانی امریکایی ها در سنجش اوضاع و عدم شناخت از منطقه است.

خروتی عنوان کرد: در صورتی که کشوری پیامدهای مداخله در کشوری را در نظر نداشته باشد یا پیامدهای مداخله دیگر کشورها در آن را مطالعه نکرده باشد طبیعی است که باید به اشتباهات خود اعتراف کند و آشکار است که امریکا پس از شانزده سال نتوانسته اقدام قابل قبولی در افغانستان در جهت بهبود اوضاع این کشور داشته باشد.

این کارشناس سیاسی گفت: امریکا با سه شعار مبارزه با تروریزم، مبارزه با مواد مخدر و ایجاد دموکراسی وارد افغانستان شد. مردم افغانستان هم از تروریست های پاکستانی خسته شده بودند، کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر به حدی رسیده بود که بودجه حکومت طالبان از آن تامین می شد و مردم علاقمند دموکراسی نیز بودند اما دودستگی خاصی هم بین مسوولان امریکایی وجود داشت که بر مشکلات افزود.

این روزنامه نگار افغان تصریح کرد: نه تنها کشت مواد مخدر در افغانستان از بین نرفت بلکه خارجی ها خودشان در قضیه سهیم شدند، دموکراسی به صورت بسیار نادرستی اجرا شد و به بهانه مبارزه با تروریزم فشارهای زیادی بر طالبان وارد شد که آن ها را بصورت شدیدتری در برابر نظام افغانستان قرار داد و بر تعداد آنان هم افزود.

خروتی بیان کرد که از سوی دیگر امریکا به پاکستان اعتماد کرد و در رابطه با مبارزه با تروریزم میلیاردها دالر در اختیارش قرار داد این کشور هم امریکا را فریب داد و تروریست ها را از بسیاری کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در امتداد خط دیورند جمع کرد و آنان را تقویت نمود و در نتیجه تروریست ها افزایش یافت.

وی اضافه کرد: این تروریست ها هم به نام اسلام بزرگترین جنایات را انجام می دهند که هیچ ربطی به اسلام و آموزه های اسلامی ندارد.

 

کلیدواژه