هیچ توجیهی برای اروپایی ها در خصوص ادامه فروش تسلیحات به عربستان وجود ندارد
(last modified 1396-09-12T08:31:05+00:00 )
قوس 12, 1396 13:01 Asia/Kabul

جنایات حکام عربستان سعودی در یمن به حدی آشکار و گسترده است که هیچ توجیهی را برای اروپایی ها به منظور ادامه فروش تسلیحات به عربستان باقی نگذاشته است

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: جنایات حکام عربستان سعودی در یمن به حدی آشکار و گسترده است که هیچ توجیهی را برای اروپایی ها به منظور ادامه فروش تسلیحات به عربستان باقی نگذاشته است.

داکتر سید رضا میرطاهر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: با وجود این کشورهای بزرگ اروپایی که صادرات تسلیحاتی از منابع عمده درآمدشان محسوب می شود فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را ادامه داده اند.

وی با اشاره به تصویب طرحی در پارلمان اروپا که بر اساس آن از کشورهای اروپایی خواسته فروش تسلیحات به عربستان را متوقف کنند گفت: این مساله درپی اعتراضات شدید احزاب چپ گرا و سبزها و تشدید مخالفت سازمان های حقوق بشری مانند عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر با جنایات آشکار عربستان سعودی مطرح شده که منجر به بروز بزرگترین قحطی در یمن شده و یازده میلیون نفر را در بر گرفته و این کشور را در آستانه یک فاجعه بزرگ انسانی قرار داده است.

به گفته این کارشناس سیاسی این در حالی است که بر اساس آمار آلمان فروش تسلیحات به عربستان سعودی را چهار برابر کرده و انگلیس نقش بسیار مهمی در تدارک بمب های خوشه ای برای نیروی هوایی سعودی جهت بمباران مردم یمن به عهده دارد.

میرطاهر عنوان کرد: مصوبه پارلمان اروپا و درخواست آن از فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای اقدامات عملی به منظور جلوگیری از ادامه فروش تسلیحات اروپایی به عربستان گام مثبتی به شمار می رود اما به نظر نمی رسد که کشورهایی مانند آلمان، انگلیس یا فرانسه که از جمله طرف های اصلی قراردادهای تسلیحاتی با رژیم سعودی هستند تغییر چندانی در این روند ایجاد کنند.

این کارشناس سیاسی گفت: البته پارلمان اروپا بویژه در زمینه نظامی و تسلیحاتی نفوذ چندانی بر کشورهای بزرگ اروپایی ندارد اما اقدام آن حداقل از لحاظ نمادین و از نظر حقوق بین الملل مهم است و هیچ راهی را برای ادامه روند کنونی فراروی کشورهای صادرکننده اسلحه به عربستان باقی نگذاشته و می توان از آن به عنوان ابزاری برای اعمال فشار علیه کشورهای اروپایی در مجامع عمومی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: مهمترین مولفه برای حل بحران یمن تشدید فشارها به رژیم سعودی است که بیش از دو سال است در قالب یک ائتلاف هر روز یمن را بمباران می کند و این میسر نمی شود مگر اینکه اروپایی ها بتوانند به متحد اصلی رژیم سعودی یعنی امریکا فشار بیاورند تا دامنه عملیات نظامی در یمن را کاهش دهد.

 

کلیدواژه