کشورهای منطقه در رابطه با منافع و مضار خود در مورد مسایل افغانستان بی تفاوت نیستند
(last modified 1396-09-21T09:33:39+00:00 )
قوس 21, 1396 14:03 Asia/Kabul

کشورهای منطقه در رابطه با مسایل افغانستان و منطقه منافع و مضاری دارند و طبیعی است که در این زمینه گفت و گوها و نشست هایی داشته باشند

کارشناس و روزنامه نگار افغان تاکید کرد: کشورهای منطقه در رابطه با مسایل افغانستان و منطقه منافع و مضاری دارند و طبیعی است که در این زمینه گفت و گوها و نشست هایی داشته باشند.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست سه جانبه هند، چین و روسیه در دهلی نو گفت: کشورهای منطقه از اوضاع افغانستان و بویژه مساله امنیت متاثر هستند از همین رو این اوضاع برایشان مهم است.

گفتنی است: پانزدهمین نشست سه جانبه هند، روسیه و چین در دهلی نو  برگزار شد و وزرای خارجه سه کشور در یک کنفرانس مشترک خبری، اظهار داشتند که هر سه کشور، سطح همکاری شان را در مقابله با تروریزم در منطقه افزایش خواهند داد.

به گفته خروتی زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا استراتژی جدید خود در قبال منطقه و افغانستان را اعلام کرد کارشناسان تاکید کردند که باید نظرات کشورهای مهم منطقه از جمله هند، چین، روسیه و ایران هم در این مساله مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: مشکلات موجود در افغانستان تنها بین امریکا، پاکستان و مخالفین دولت افغانستان نیست بلکه همسایگان افغانستان هم از جنگی که در این کشور جریان دارد متضرر می شوند از اینرو تلاش می شود به امریکا گوشزد شود که در این زمینه نظرات دیگر کشورها را هم مد نظر قرار دهد.

این کارشناس افغان یاد آور شد که روسیه در افغانستان پروژه های بزرگ اقتصادی دارد، چین و هند هم مناسبات و روابط نیک اقتصادی و سیاسی با افغانستان دارند، از سوی دیگر رقابت هایی بین هند و پاکستان وجود دارد و اسلام آباد هم در قضایای افغانستان دخیل است، بنابراین طبیعی است که هند باید در بحث های مربوط به افغانستان حضور داشته باشد.

خروتی عنوان کرد: از طرف دیگر فعالیت های گروه داعش در افغانستان رو به افزایش است و برنامه هایی وجود دارد که به آسیای میانه هم کشانده شود و این مسایل سبب شده که این کشورها تصمیم به برگزاری نشست در رابطه با مسایل افغانستان بگیرند.

این روزنامه نگار افغان یاد آور شد: روسیه به این نکته تاکید دارد که اگر در استراتژی امریکا در منطقه و افغانستان سودی متوجه روسیه نیست ضرری هم نباید باشد، اگر امریکا بصورت یکجانبه به دنبال آن باشد که تروریست ها را در پاکستان از بین ببرد به معنای این است که آن ها به طرف روسیه روانه خواهند شد، چنانکه دامن داعش از عراق برچیده شد و در افغانستان ظهور پیدا کرد.

وی اضافه کرد: زمانی هم که داعش در افغانستان فعال شود تنها افغانستان از آن متضرر نمی شود بلکه کشورهای دیگر را هم تهدید می کند. در چنین شرایط ناآرامی در جهان هر نشستی که در مورد صلح، امنیت، کاهش جنگ و از بین بردن تروریزم برگزار شود قابل تائید است و این امیدواری وجود دارد که نتایج آن به نفع افغان ها هم باشد.

 

کلیدواژه