انتقاد 350 شخصیت بین المللی از نقش آمریکا ، بریتانیا و فرانسه در جنایات عربستان در یمن
(last modified 1396-09-28T10:27:48+00:00 )
قوس 28, 1396 14:57 Asia/Kabul
  •  انتقاد 350 شخصیت بین المللی از نقش آمریکا ، بریتانیا و فرانسه در جنایات عربستان در یمن

بیش از 350 شخصیت برجسته جهانی از جمله 6 برنده جایزه نوبل صلح، سیاستمداران، دیپلمات ها، هنرمندان از سران فرانسه، آمریکا و بریتانیا خواستند تا «دمیدن در آتش جنگ» یمن را متوقف کرده و در عوض از جایگاه خود در شورای امنیت سازمان ملل به منظور برقراری صلح استفاده کنند.

به گزارش روزنامه گاردین، این شخصیت ها در بیانیه ای خطاب به سران این سه کشور غربی گوشزد کردند که  به منظور جلوگیری از فاجعه و قحطی بیشتر، یمن به یک آتش بس فوری  و پایان هر نوع محاصره و محدودیتی در دسترسی به غذا، سوخت و کمک های پزشکی نیاز دارد. افکار عمومی بارها درباره عواقب بی‎ثبات کننده و زیان‌بار فروش مستمر سلاح‌ به عربستان سعودی به عنوان رژیم ماجراجو و توسعه طلب در منطقه هشدار داده اند . آمریکا  و فرانسه و بریتانیا  در حالی فروش گسترده سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را در دستور کار دارند که این سلاح‌ها ثبات و امنیت منطقه را نشانه رفته است. نتیجه همکاری های عربستان و دولتهای غربی از جمله در زمینه نظامی نیز جز ایجاد شرارتهای منطقه ای و بین المللی نبوده است . تبعات چنین سیاستهایی موجب شده است که دامنه اعتراضات به سیاستهای حمایتی آمریکا ، بریتانیا  و فرانسه از حکام عربی به افکار عمومی کشورهای غربی نیز کشیده شود . در این زمینه «برایان داونینگ» مفسر و تحلیل گر سیاسی آمریکایی ضمن تقبیح مشارکت آمریکا و بریتانیا و فرانسه  در جنگ عربستان سعودی علیه یمن، تأکید کرد: فروش تسلیحات به عربستان سعودی، موجب سرزنش بین المللی شده و مایه شرمندگی و خجالت حقوق بشری برای واشنگتن و لندن و پاریس است. داونینگ در این مصاحبه تصریح کرد: آمریکا ، بریتانیا و فرانسه ، هر سه  در جنگ کنونی یمن دخالت دارند و تا حد زیادی پشت صحنه هستند. و  تسلیحات آنها موجب مرگ و نابودی هزاران  یمنی شده است . رژیم آل سعود  با چراغ سبزهایی که از آمریکا و بریتانیا  و فرانسه  دریافت کرده است از جمله اعلام حمایتهای همه جانبه آمریکا در قالب کمکهای نظامی و اقتصادی و سیاسی ، جنایت های خود در حق مردم یمن را تشدید کرده است .  این درحالی است که  دولتهای آمریکا ، انگلیس و فرانسه  که داعیه حمایت از دمکراسی را دارند با سکوت خود در برابر جنایات عربستان و همراهی با حکام سعودی در مانع تراشی در مسیر هرگونه اتخاذ تصمیم بین المللی در بازداشتن رژیم سعودی از  جنایاتش ،  ظلم مضاعفی را درقبال مردم یمن مرتکب می شوند . 

عربستان از مارس 2015 با حمایت دولتهای غربی به ویژه آمریکا و انگلیس و برخی کشورهای عرب منطقه به یمن حمله کرد تا «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی این کشور را به حکومت بازگرداند.  استفاده گسترده آل سعود از تسلیحات پیشرفته  و با قدرت تخریب بالای اهدایی دولتهای غربی   ، ابعاد هولناک تری به جنایات آل سعود در یمن داده و مناطق مختلف این کشور را به میدان آزمایش تسلیحات غربی تبدیل کرده است . اما  تحولات بین المللی بیانگر شکست ترفندهای آل سعود و دولتهای غربی حامی اش در منحرف کردن افکار عمومی از حجم گسترده حمایتهای غرب از آل سعود بویژه در زمینه تسلیحاتی است. در این زمینه مقامات عربستانی و دولتهای غربی بویژه آمریکا با ادعاهای دروغ نخ نما شده  ، موضوع ارسال موشک توسط ایران برای نیروهای یمنی جهت هدف قرار دادن  مواضع سعودی را مطرح کرده اند .  هدف دولتهای غربی و عربستان از این دروغ پردازی تحت الشعاع قرار دادن شکست سیاستهایشان در یمن به دلیل مقاومت قهرمانانه مردم یمن با تکیه بر ظرفیتهای داخلی و توانمندی بومی یمنی ها  بویژه در زمینه تولید سلاح بوده است . اما واکنش افکارعمومی  به جنایات عربستان و نقش حمایتی آمریکا و بریتانیا و فرانسه از این جنایات  ، شکست سناریوی انان را نمایان تر کرده است  و بیانگر آن است که سیاستهای عوامفریبانه آل سعود و حامیان غربی آن نمی تواند بر جنایاتی که از جانب آنان علیه مردم یمن در جریان است ، سرپوش بگذارد .  

کلیدواژه