موافقت پارلمان افغانستان با درج «قومیت» و «ملیت» در شناسنامه‌های الکترونیک+نظر کارشناس
(last modified 1396-09-28T10:29:56+00:00 )
قوس 28, 1396 14:59 Asia/Kabul
  • موافقت پارلمان افغانستان با درج «قومیت» و «ملیت» در شناسنامه‌های الکترونیک+نظر کارشناس

مجالس ملی و سنای افغانستان با فرمان تقنینی "اشرف غنی" رئیس جمهور برای درج «قومیت» و «ملیت» در شناسنامه‌های جدید الکترونیک موافقت کرد.

«همایون محتاط» رئیس اداره ثبت احوال نفوس افغانستان اعلام کرد: در شناسنامه‌های جدید علاوه بر مشخصات افراد، دین، ملیت و قومیت آنان نیز درج خواهد شد. به گفته وی از  هفته جاری توزیع شناسنامه‌های جدید آغاز خواهد شد و این نهاد تلاش می‌کند در شش ماه آینده به 500 هزار تا یک میلیون شهروند افغان شناسنامه‌های جدید ارائه کند.آمادگی دولت افغانستان برای ارائه شناسنامه  الکترونیکی به شهروندان این کشور در آستانه برگزاری انتخابات موفقیتی مهم برای شفاف سازی در این خصوص است و می تواند بسیاری از مشکلاتی که در گذشته در روند برگزاری انتخابات از جمله بحث تقلب مطرح بود مرتفع کند.

بسیاری از اقوام در افغانستان هستند که از آمار و دیده ها پنهان هستند و در صورتی که به درستی هویت قومی آنان در شناسنامه های الکترونیکی بعد از ملیت انها که افغان است ذکر شود می تواند در هویت بخشی به اقوام بسیار موثر باشد .با این حال موضوع فساد و رشوه گیری در سازمان ثبت برای دادن شناسنامه به شهروندان افغان می تواند این روند را تحت تاثیر منفی قرار دهد .

سید محمد داود ناصری؛ نماینده مردم دایکندی در مجلس ملی افغانستان

" براساس شکایت‌های مردم ولایات بامیان، بدخشان، غور، دایکندی و شماری از ولایات دیگر، فساد گسترده در ریاست ثبت و احوال نفوس جریان دارد.این نشان می دهد که گستره فساد موجود در زمینه اعطای شناسنامه به اتباع افغانستان که یک حق قانونی و شهروندی آنان است، تا کجاست و دولت وحدت ملی در این زمینه باید قاطع عمل کند "

یکی دیگر از مزایای ثبت قومیت در شناسنامه های الکترونیکی شفافیت در امار اقوام مختلف است .این بدان معنا است  درصورتی که قومیت افراد در شناسنامه به  طور صحیح ذکر شود تعداد امار انها نیز مشخص می شود و یک قوم خاص دیگر نمی تواند خود را دارای اکثریت در افغانستان بداند و بخواهد تمام امور را در دست داشته باشد.به همین دلیل برخی  محافل در افغانستان حتی در مسند دولتی  تمایل زیادی برای ارائه شناسنامه به شهروندان این کشور ندارند. 

«احمد سعیدی» کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان 

" اداره توزیع شناسنامه‌های الکترونیکی توان توزیع این شناسنامه‌ها را دارد اما برخی افراد در حکومت وحدت ملی به‌دلیل بسته شدن باب «تقلب» در انتخابات، تاکنون از توزیع آن جلوگیری کرده اند .اگر حتی شناسنامه‌ها نیز توزیع شود، این کار به‌صورت محدود صورت خواهد گرفت زیرا برخی محافل خاص مسئول عدم توزیع آن است و نمی‌گذارد این عمل سراسری و همگانی انجام شود.

در هر حال با توجه  به اینکه جامعه افغانستان جامعه ای متکثر از نظر اقوام است ارائه شناسنامه هایی جامع و کامل که هویت قومی و ملی افراد را مشخص می کند می تواند در تعیین حقوق و حدود اقوام در این کشور بسیبار موثر باشد. هر چند برخی براین اعتقادند تعیین قومیت در شناسنامه شهروندان افغان ممکن است در شرایط و زمانهای بحرانی  منجر به شناسایی ساده تر آنها شود که احتمالا تبعات امنیتی  برای انان به دنبال داشته باشد. با این حال آغاز توزیع شناسنامه های الکترونیکی می تواند موفقیتی مهم برای دولت وحدت ملی بخصوص عبدا... عبدا... رئیس  شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان باشد که بر جلوگیری از بروز هر گونه تقلب در انتخابات اتی تاکید دارد.

کلیدواژه