شخصیت ها و دولتمردان افغان خود را از قید و بندهای قومی، منطقه ای و زبانی رها کنند
(last modified 1396-10-16T14:30:45+00:00 )
جدی 16, 1396 19:00 Asia/Kabul

شخصیت ها و دولتمردان افغان باید خود را از قید و بندهای قومی، منطقه ای و زبانی رها کنند و به فکر بهبود اوضاع کشور باشند

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: شخصیت ها و دولتمردان افغان باید خود را از قید و بندهای قومی، منطقه ای و زبانی رها کنند و به فکر بهبود اوضاع کشور باشند.

لیاقت علی امینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان مبنی بر اینکه قدرتی در کشور وجود ندارد که بتواند در برابر اهداف ملی مانع ایجاد کند، اظهار داشت: رئیس جمهوری افغانستان اقداماتی را برای تعدیل در وضعیت ادارات و عزل و نصب برخی از مقامات روی دست گرفته اما مخالفت هایی با این روند وجود دارد.

وی تصریح کرد: مساله برکناری عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ با جنجال روبرو شده، رئیس جمهور وی را برکنار کرده و فرد دیگری به نام انجینیر داود را به جای وی معرفی کرده اما آقای نور این دستور را قبول ندارد، مساله دیگر برکناری جنرال عبدالرازق فرمانده پلیس قندهار است که البته فقط صحبت آن مطرح شده و هنوز دستوری در این رابطه داده نشده اما آقای عبدالرازق پیشاپیش واکنش نشان داده و گفته که حکومت را مشروع نمی داند و یک حکومت ائتلافی صلاحیت برکناری وی را ندارد.

به گفته این کارشناس سیاسی گروه های دیگری هم در این کشور وجود دارند که خود را تصمیم گیرنده  مستقل می دانند از اینرو در حالی که مشکلات افغانستان باید طی بیش از یک و نیم دهه گذشته حل و فصل می شد و ما شاهد یک حکومت مستقل و مقتدر، وحدت و همگرایی می بودیم اینگونه نشد.

امینی عنوان کرد: مشکلاتی هم که اکنون وجود دارد به خاطر سابقه بحران و خودسری هایی است که در گذشته وجود داشته و حکومت هایی هم که بوجود آمده اند نتوانسته اند خود را از تعلقات قومی، منطقه ای و گروهی رهایی ببخشند و با یک دید بلند ملی به مسایل نگاه کنند.

این تحلیلگر سیاسی گفت: در چنین شرایطی مسوولیت اساسی متوجه حکومت و در راس آن رئیس جمهور است که باید برای نزدیکی گروه ها و حلقات سیاسی و اجتماعی تلاش و موضوعات اختلاف بر انگیز را حل و فصل کند.

وی اضافه کرد: دولتمردان ابتدا باید کوشش کنند که خود را از تعلقات قومی، منطقه ای و گروهی نجات دهند و متعلق به کل مردم افغانستان بدانند، رئیس جمهور هم باید تمام اقوام این کشور را بصورت عادلانه در قدرت شریک کند و اگر به اختلافات دامن زده شود و در جهت حل مسالمت آمیز و منطقی اختلافات تلاش نشود مشکلات افزایش خواهد یافت.

 

کلیدواژه