آغاز نشست چهار جانبه صلح افغانستان در ترکیه
(last modified 1396-10-25T08:38:40+00:00 )
جدی 25, 1396 13:08 Asia/Kabul
  • آغاز نشست چهار جانبه صلح افغانستان در ترکیه

برگزاری نشست چهارجانبه مذاکرات صلح افغانستان با حضور نمایندگانی از گروه طالبان در ترکیه گام مهمی در احیای آن محسوب می شود.

نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر، نمایندگان حزب اسلامی حکمتیار و شورای عالی صلح افغانستان در این نشست حضور دارند و درباره راههای رسیدن به صلح در افغانستان گفتگو می کنند. این برای اولین بار است که مذاکراتی با حضور نمایندگان حزب اسلامی حکمتیار و طالبان با دولت کابل برگزار می شود. حزب اسلامی حکمتیار با دولت افغانستان توافقنامه صلح امضاء کرده است و اکنون به عنوان یک طرف صلح می کوشد نقش میانجی را میان دولت کابل و گروه طالبان ایفا کند .حزب اسلامی حکمتیار و گروه طالبان هر دو متعلق به قوم پشتون هستند  و حکمتیار انتظار دارد با ترغیب طالبان برای پیوستن به روند صلح افغانستان از یکسو موقعیت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان را در جامعه پشتونها و همچنین انتخابات آتی ریاست جمهوری این کشور تقویت کند و در همان حال حزب اسلامی موقعیت برتری در عرصه سیاسی افغانستان پیدا کند. این موضوع با توجه به اختلافات در درون احزاب غیر پشتون و همچنین با دولت افغانستان برای حزب اسلامی مهم تلقی می شود .  این در حالی است که تجربه مذاکرات قبلی نشان می دهد طالبان در مورد گفتگوهای صلح وحدت نظر ندارد.

مسعود سیف ا... کارشناس مسایل سیاسی افغان 

"چنین گفت‌وگوهایی زمانی به صلح منجر می‌شود که افراد شامل در این روند، توسط رهبری طالبان به رسمیت شناخته شوند و بیانگر وحدت نظر در درون طالبان باشد".

با توجه به این که نمایندگان طالبان از دفتر قطر در  گفتگوهای صلح افغانستان به میزبانی ترکیه حضور دارند این احتمال که پاکستان ناخشنود از این وضعیت به کارشکنی در آن بپردازد دور از ذهن نیست. زیرا در همه گفتگوهای مرتبط با صلح افغانستان پاکستان حضور داشته و اینکه دولت اسلام آباد اجازه بدهد ابتکار صلح افغانستان در اختیار ترکیه و قطر قرار بگیرد کمی دور از ذهن به نظر می رسد. 

توماس رتینگ،Thomas Reetting  کارشناس مسایل افغانستان از مدیران و بنیانگذاران شبکه تحلیلگران افغانستان:

"به نظر می‌رسد دو جریان مختلف گفت‌وگو وجود داشته باشد از یک طرف، گفت‌وگو میان نمایندگان طالبان و کابل به کمک پاکستان و از سوی دیگر دفتر قطر که همیشه سخن‌گویان رسمی طالبان به آن به عنوان تنها مجرای با صلاحیت پیش برد گفت‌وگوها اشاره کرده اند. بنابراین ما دوباره شاهد یک رقابت میان روند قطر و پاکستان در روند صلح افغانستان هستیم "

با این حال با توجه به اینکه دولت افغانستان  تمام تلاش خود را برای پیشبرد روند صلح این کشور متمرکز کرده است می کوشد از هر فرصتی در این خصوص استفاده کند اما این تلقی نیز در میان محافل سیاسی در افغانستان وجود دارد که تلاش هایی در جهت تجزیه طالبان در جریان است .

وحید مژده، کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان طالبان

"این گفت‌وگوها، گفت‌وگوهای صلح نیست بلکه تلاشی است به منظور تجزیه طالبان به گروه‌های مختلف"

در هر حال ،افکار عمومی در افغانستان براین اعتقادند که طالبان باید با کنار گذاشتن سلاح به برقراری صلح و آرامش در این کشور کمک کند و ادامه جنگ طالبان وجهه آن را بیش از پیش در میان مردم افغاانستان مخدوش می کند.

کلیدواژه