بین‌المجالس اسلامی، صدای ملت های منطقه وجهان اسلام
(last modified 1396-10-25T11:53:40+00:00 )
جدی 25, 1396 16:23 Asia/Kabul
  • بین‌المجالس اسلامی، صدای ملت های منطقه وجهان اسلام

 تهران  میزبان سیزدهمین اجلاس روسای پارلمان  های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی  است . بیستمین نشست مجمع عمومی کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی صبح امروز(دوشنبه) با حضور رییسان و نائب رییسان مجالس و هیات‌های پارلمانی از ٤٤ کشور عضو در تهران آغاز به کار کرد.

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در این نشست با بیان اینکه همه کشورهای اسلامی ظرفیت‌های خوبی برای همکاری دارند گفت: کشورهای اسلامی باید در همه این سال‌ها به این موضوع توجه بیشتری می‌کردند که چگونه ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای اسلامی در کنار هم قرار گیرد.

اظهارات رییس مجلس ایران  اشاره ای به فرصت های از دست رفته  در برابر چالش هاست .

اما برگزاری این اجلاس با این رویکرد از چه اهمیتی برخوردار است و آیا تصمیمات این نشست  می تواند چشم اندازی  روشن از آینده همکاری های جهان اسلام ارائه کند ؟

واقعیت این است  که یک دهه اخیر را باید سال های تاریکی و دورانی سخت از هجوم توطئه ها و تروریسم دست نشانده و تحت حمایت مثلث امریکا ، اسراییل و عربستان  در منطقه دانست  .  توطئه‌هایی  که جهان اسلام را  به چالش کشید تا  فرصتی برای آمریکا فراهم شود که قدس را به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی قرار دهد .

تنها راه رهایی از این تاریکی  ، اتحاد و  همبستگی و تقویت بنیان های مقاومت در همه عرصه ها اعم از اقتصادی ؛ نظامی و علمی و فناوری  است . یعنی همان مولفه هایی که طی قرن ها  مورد غفلت  واقع شد و کشورهای  اسلامی را دچار عقب ماندگی مزمن کرد . قدرت های  استثمار گر ،اما همچنان  می کوشند تا این وابستگی های ذلت بار را در همه عرصه ها از امنیت تا اقتصاد و حتی تغییر ارزش ها و باورهای فرهنگی و دینی بر ملت های منطقه تحمیل کنند .

همه این مسایل در اسلام ستیزی  خلاصه می شود . اگر اسراییل و امریکا تلاش می کنند  حقوق   فلسطین را  پایمال  کنند به این  دلیل  است که  می خواهند قلب اسلام را زخمی کنند و هویت قدس را محو کنند  .از اینروست که رییس مجلس ایران مسئله فلسطین را بعنوان مهمترین مسئله جهان اسلام برشمرد خاطر نشان  کرد:

"کشورهای اسلامی نباید بگذارند مظلومیت مردم فلسطین مضاعف شود "

تجربه جنگ های متعدد، تزریق افکار تجزیه طلبانه، ایجاد اختلاف و انشقاق در صفوف مسلمین، همگی دال بر چالش هایی است  که نشان می دهد  نگاه ها ی  طمع  آلود  تنها به  امریکا و اسراییل خلاصه نمی شود . متاسفانه برخی رژیم های  دچار غفلت و  وابستگی های  وهم الود به بیگانگان  در این مسیر مخرب  و انحرافی با اهداف دشمنا ن قسم خورده امت اسلام  همنوا شده اند  و عربستان  پیشقراول  آن ها شده است .

از اینروست که باید گفت چالش ها   و فرصت‌های در جهان اسلام به موازات هم پیش می روند  . در این مسیر سخت و نا هموار در صورت همسویی و همگرایی میان  کشورها و جوامع مسلمان ،  می توان در انتظار  گشوده شدن فصلی نو در عرصه  سیاسی و   اقتصادی در  جغرافیای جهان اسلام  بود؛ اما در غیر اینصورت مقصد  به سوی نابودی است .

کشور های اسلامی با فروش مواد خام و نیروی کار ارزان  به امرار معاش می پردازند  و سود ناشی از قراردداهای 400 میلیارد دلاری عربستان و دیگر کشورهای عربی منطقه به جیب کمپانی های غربی  و صرف ایجاد اشتغال در امریکا و اروپا  می شود، در حالیکه   ترامپ  رییس جمهوری امریکا آنها را به گاوی شیرده  تشبیه کرده است که باید آنرا دوشید . البته شکی نیست  که ادامه این روند ها پایدار نیست و منجر به فجایع ، اقتصادی و اجتماعی  و امنیتی می شود و پیامدهای وخیمی دارد .  همانگونه که تاکنون نیز مشاهده شده است  این آسیب ها به منطقه و کشور خاصی محدود نمی شود.