عبور از دخالت های فرامنطقه ای با گفت وگوهای درونی جهان اسلام
(last modified 1396-10-26T08:54:07+00:00 )
جدی 26, 1396 13:24 Asia/Kabul

اجلاس بین مجالس اسلامی امروز درحالی در تهران آغاز به کار کرده است که به نظر می رسد موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم، دفاع از آرمان فلسطین در برابر سیاست های دونالد ترامپ و اشغالگری های صهیونیستی و نیز بررسی راهکارهای پایان دادن به جنگ های خونین در منطقه ازجمله تجاوز عربستان به یمن، در دستورکار این اجلاس قرار دارد.

غیبت برخی از کشورهایی که مدعی اثرگذاری بر تحولات منطقه هستند در این اجلاس حکایت از آن دارد که این دولتها از انگیزه کافی برای مبارزه با تروریسم و بازگردانیدن ثبات به منطقه برخوردار نیستند.

با وجود غیبت این کشورها، حضور قریب به 40 هیئت پارلمانی در این اجلاس نشان می دهد که تهران به کانون رایزنی های منطقه ای تبدیل شده و پس از کنفراس امنیتی تهران که هفته قبل با حضور تعداد زیادی از مهمانان غربی و عربی برگزار شد، این اجلاس نشان می دهد که بسیاری از کشورها می خواهند از طریق راهکارهایی که تهران برای صلح منطقه ای و شکل گیری نظم نوین منطقه پیشنهاد می دهد به ثبات منطقه ای در غرب آسیا دست پیدا کنند.

با وجود اختلافات برخی از دولت ها در منطقه درباره مسائل منطقه ای و بین المللی، دیپلماسی پارلمانی و رایزنی هیئت های پارلمانی در اجلاس بین المجالس اسلامی از این ظرفیت برخوردار است که کشورها بدون توجه به اختلافات دولت ها و به عنوان نماینده ملت های منطقه با یکدیگر به گفتگو می نشینند. این ظرفیت، می تواند یک راهکار دموکراتیک برای حل دیپلماتیک مسائل منطقه باشد که در صورت تداوم، کشورهای غرب آسیا و جهان اسلام را از دخالت های بیرونی بی نیاز کرده و می تواند مسائل و اختلافات موجود را در درون خود حل و فصل کند.

با این حال دموکراتیک نبودن برخی کشورهای منطقه و فقدان وجود پارلمان در ساختار سیاسی این کشورها، آنها را نسبت به هرگونه رایزنی و مذاکره پارلمانی ناامید کرده و شاید به همین دلیل است که برخی دولت های مرتجع عربی چندان از دیپلماسی پارلمانی حمایت نمی کنند.

بنابراین برگزاری اجلاس بین المجالس اسلامی در تهران یک بار دیگر به جهان نشان می دهد که ایران و بسیاری دیگر از کشورهای اسلامی از راهبردهای گفتگو محور برای حل و فصل اختلافات حمایت کرده و فارغ از مذاکرات بین دولت ها، از طریق پارلمان های خود می کوشند تا به سطحی قابل قبول از روابط موثر دست پیدا کنند.

البته طبیعی است که رسانه ها و برخی دولت های غربی که سود خود را در اختلاف میان کشورهای منطقه می بینند و از این اختلافات به عنوان فرصتی برای دخالت در امور کشورهای اسلامی استفاده می کنند، به این مذاکرات به دیده منفی نگریسته و سعی دارند آن را کم اهمیت جلوه دهند.

با این همه اجلاس بین المجالس اسلامی یک بار دیگر ثابت می کرد که کشورهای منطقه عزم راسخی در حل و فصل منازعات درونی داشته و هیچ نیازی به دخالت های کشورهایی که تنها به فکر سلطه بیشتر بر منطقه و فروختن سلاح های بیشتر به دولت های غرب آسیا هستند، ندارند.