وضعیت داخلی افغانستان و انفعال شخصیت ها؛ از دلایل دخالت های امریکا در این کشور
(last modified 1396-10-29T12:35:06+00:00 )
جدی 29, 1396 17:05 Asia/Kabul
  • وضعیت داخلی افغانستان و انفعال شخصیت ها؛ از دلایل دخالت های امریکا در این کشور

وضعیت داخلی افغانستان و انفعال شخصیت ها، احزاب، سازمان های اسلامی و مردم از دلایل دخالت های امریکا در این کشور است

رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان وضعیت داخلی این کشور و انفعال شخصیت ها، احزاب، سازمان های اسلامی و مردم را از دلایل دخالت های امریکا در افغانستان دانست.

حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری در حاشیه مراسم گرامیداشت 52 شهید حمله تروریستی هفتم جدی (دی) به دفاتر مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان (آوا) در کابل، که در مشهد برگزار شد در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: به دلیل همین انفعال شخصیت ها و احزاب، امریکا دستیابی به مطامع خود در افغانستان را آسان می پندارد.

وی افزود: از طرف دیگر امریکا به خاطر خوی استکباری و استثماری خود تلاش دارد در افغانستان حضور داشته باشد و مداخله کند، این خاصیت امریکایی ها باعث شده که نه تنها در افغانستان بلکه در کل دنیا دخالت داشته باشند، نظم بین المللی را به هم بزنند و مشکلات جهانی ایجاد کنند.

این فعال فرهنگی و رسانه ای افغان با اشاره به دخالت امریکا در امور داخلی افغانستان و انتقاد از آن گفت: از نشانه های دخالت های امریکایی ها در امور داخلی افغانستان و از جمله در بحث جنجال در مورد برکناری عطا محمد نور از سمت ولایت بلخ اظهارات اخیر سفیر امریکا در افغانستان و جهت دهی به حکومت افغانستان در خصوص چگونگی تغییر والی است.

حسینی مزاری تصریح کرد: این مساله بیانگر آن است که امریکایی ها در امور افغانستان به صراحت و با وسعت دخالت می کنند.

رئیس کل مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان در رابطه با انتقال تعدادی از مجروحین حادثه تروریستی هفتم جدی (دی) به مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان در کابل برای ادامه درمان به مشهد مقدس گفت: تعدادی از این مجروحین با هزینه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران منتقل شده و در مشهد درمان می شوند.

وی اضافه کرد: تعداد دیگری از مجروحین که انتقال آن ها با کارشکنی و مخالفت معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان مواجه شد و امکان ثبت نام آن ها در سفارت جمهوری اسلامی ایران برای انتقال میسر نشد، با هزینه مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان به مشهد مقدس منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.

گفتنی است در حادثه تروریستی هفتم جدی (دی) به مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان و خبرگزاری صدای افغان در کابل در حالی که یک گفتمان دانشجویی در جریان بود، 52 نفر شهید و 90 نفر زخمی شدند.

 

کلیدواژه