دخالت پاکستان در ناامنی های افغانستان آشکار است اما اخیراً جدی تر مطرح می شود
(last modified 1396-11-02T11:59:45+00:00 )
دلو 02, 1396 16:29 Asia/Kabul

دست داشتن پاکستان در ناامنی های افغانستان آشکار است و همواره از سوی دولت و پارلمان افغانستان مطرح شده اما اخیراً از سوی دیگر کشورها هم بصورت جدی تر مطرح می شود

کارشناس سیاسی افغان گفت: دست داشتن پاکستان در ناامنی های افغانستان آشکار است و همواره از سوی دولت و پارلمان افغانستان مطرح شده اما اخیراً از سوی دیگر کشورها هم بصورت جدی تر مطرح می شود.

سمیع الله سیحون در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اسناد و مدارک زیادی هم در رابطه با دخالت پاکستانی ها در ناامنی های افغانستان و سازماندهی حملات تروریستی و انفجاری توسط شبکه های تروریستی که در آن کشور زندگی می کنند، وجود دارد.

وی افزود: پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا موضع گیری ها علیه حمایت پاکستانی ها از گروه های تروریستی بصورت جدی تر مطرح و از آن کشور خواسته شد تا در مبارزه علیه تروریزم بصورت قاطع و صادقانه عمل کند.

به گفته این استاد دانشگاه در افغانستان اما درپی بی توجهی پاکستان و انجام بازی های دوگانه اش در مبارزه با تروریزم، امریکا تصمیم به قطع کمک ها و رابطه اش با پاکستان گرفت، این در حالی است که پاکستان یک شریک سیاسی و اقتصادی برای امریکا بود و روابط دو کشور به نوعی در کشف برخی از شبکه های تروریستی در پاکستان کمک کرده بود.

سیحون عنوان کرد: اما مساله قطع رابطه امریکا با پاکستان فعلاً در مرحله هشدار قرار دارد و امریکا به دلیل منافعی که از همکاری با اسلام آباد دارد به راحتی حاضر نخواهد شد این کشور را از دست بدهد ضمن اینکه پاکستان هم در این خصوص نگران است چنانکه پس از اعلام قطع رابطه از سوی امریکا، شورای علمای پاکستان انجام حملات تروریستی را حرام اعلام کرد.

وی یادآور شد که از سوی دیگر وقتی رابطه امریکا و پاکستان قطع شود شبکه های تروریستی با حمایت پاکستانی ها فعال تر می شوند و بدون نگرانی از حملات امریکا به کار خود ادامه می دهند، در کنار این پاکستان روابط خود را با قدت های منطقه ای مانند چین و روسیه محکم تر خواهد کرد چنانکه خبرهایی هم در رابطه با حمایت روسیه از طالبان منتشر شده است.

وی همچنان احتمال داد که پس از مدتی روابط امریکا و پاکستان با توجه به نیازهای متقابل بهبود یابد اما نگرانی حکومت افغانستان از صادق نبودن پاکستان در عمل به تعهدات خود و مبارزه با تروریزم بر جای خود باقی است.

سیحون اظهار کرد: اگرچه پاکستان همواره اعلام کرده که تروریست ها را هدف قرار می دهد اما عملاً شبکه های تروریستی در پاکستان فعال هستند و منازل و پایگاه های رهبران گروه های تروریستی که در افغانستان فعال هستند در پاکستان قرار دارد.

وی اضافه کرد: نکته دیگر قابل نگرانی برای افغانستان این است که پاکستانی ها حاضر باشند حتی به قیمت از دست دادن همکاری های امریکا به حمایت خود از تروریست ها ادامه دهند در آنصورت تلاش بیشتری برای مداخله در امور افغانستان و ناامن کردن این کشور خواهند داشت.