تاکید پاکستان بر ضرورت همکاری کابل و اسلام آباد در مبارزه با تروریسم
(last modified 1396-11-13T10:33:04+00:00 )
دلو 13, 1396 15:03 Asia/Kabul
  • تاکید پاکستان بر ضرورت همکاری کابل و اسلام آباد در مبارزه با تروریسم

برون مرزی -وقاری: وزیر امور خارجه پاکستان گفت: پاکستان و افغانستان می توانند بطور مشترک با تروریسم مقابله کنند.

"خواجه محمد آصف" که به منظور ابراز تاسف از حملات تروریستی اخیرکابل به سفارت افغانستان در اسلام آباد رفته بود با امضای دفتر یادبود کشته شدگان این حملات گفت: برای ریشه کنی تروریسم نیاز مبرم به همکاری های دوجانبه و منطقه ای است. این برای اولین بار نیست که مقامات سیاسی و نظامی پاکستان خواهان همکاری با افغانستان برای مقابله با تروریسم می شوند. اما درعمل هیچگاه این خواسته عملی نشده است زیرا یک بی اعتمادی عمیق میان کابل و اسلام آباد وجود دارد و دولت افغانستان انتظاردارد پاکستان با برخورد قاطع با عوامل تروریستی برای اعتماد سازی گام بردارد. چراکه کابل، پاکستان را به بر خورد دوگانه با تروریسم در افغانستان متهم می کند. در سال 2014 که دولت وحدت ملی در افغانستان اغاز به کار کرد، محمد اشرف غنی برای توسعه روابط با پاکستان فرش قرمز پهن و اعلام کرد راه صلح افغانستان از پاکستان می گذرد و گامهای مهمی نیز در این خصوص برداشت. وی انتظار داشت دولت پاکستان طالبان را برای پیوستن به روند صلح افغانستان تحت فشار قرار دهد که عملا محقق نشد. زیرا اسلام اباد خواهان امتیازاتی از افغانستان است که همواره از سوی این کشور رد میشود.

صدیق چکری کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

"اختلافات استراتژیکی بین افغانستان و پاکستان وجود دارد که مهمترین آنها خط فرضی دیورند است. تا وقتی که از طرف افغانستان مطابق میل پاکستان دراین مورد تصمیم گرفته نشود پاکستان هیچ وقت نمی خواهد که تنش و تشنج در افغانستان کم شود. مساله بعد نگرانی پاکستان از نفوذ هند در افغانستان است"

پیشتر تحولات امنیتی افغانستان تحت تاثیر اختلافات این کشور و پاکستان قرار داشت اما در یک سال اخیر تحولات افغانستان تحت تاثیر اختلافات امریکا و پاکستان قرار گرفته و افغانستان به زمین بازی دو کشور تبدیل شده است. به همین دلیل محافل مختلف در افغانستان پشت پرده حملات خونین اخیر در کابل را پاکستان و امریکا می دانند تا یکدیگر را برای گرفتن امتیاز تحت فشار قرار دهند.

رحیم الله یوسف زئی' کارشناس مسایل سیاسی در افغانستان

 آمریکا در بی ثباتی و پیچیده تر شدن وضعیت امنیتی افغانستان نقش اساسی دارد. کابل معتقد است که فرماندهان طالبان در خاک پاکستان پناه گرفته اند و از اسلام آباد می خواهد تا آنها را دستگیر کند و به افغانستان تحویل دهد.

در هر حال، حضور وزیر امور خارجه پاکستان در محل سفارت افغانستان در اسلام آباد و درخواست وی برای مقابله مشترک با تروریسم به نظر نمی رسد از سوی کابل جدی تلقی شود زیرا پرونده افغانستان در اختیارارتش پاکستان است و دولت این کشور در تصمیم گیری های مربوط به ان نقشی ندارد و امضا کردن دفتر یادبود کشته های کابل از سوی وی، نمایشی برای کاهش فشارها بر پاکستان بخصوص از ناحیه افغانستان تلقی می شود.

کلیدواژه