پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت کنگره حج / یاد آور جنایات آل سعود
(last modified 1395-06-15T10:47:18+00:00 )
سنبله 15, 1395 15:17 Asia/Kabul
  • پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت کنگره حج / یاد آور جنایات آل سعود

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در پیامی به مناسبت کنگره عظیم حج، موسم حج را برای مسلمانان، موسم افتخار و شُکوه در چشم خلایق و موسم نورانیّت دل و خشوع در برابر خالق دانستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی افزودند: حجّ ابراهیمی که اسلام به مسلمانان هدیه کرده، مظهر معنویّت و وحدت است. حج، عظمت امّت اسلامی و اتّکاء آنان به قدرت الهی را به رخ دشمنان می کِشد و فاصله‌ آنان را با فساد و حقارتی که زورگویان بین‌المللی بر جوامع بشری تحمیل می کنند، برجسته می سازد. حج از این دیدگاه، جایگاه برائت از مشرکان و وحدت با مؤمنان است.

این پیام بر جنبه های مهم حج از دو دیدگاه سیاسی و معنوی تاکید دارد. مقام معظم رهبری در این باره تصریح کردند؛ آنان که حج را به یک سفر زیارتی ـ سیاحتی تقلیل داده اند و دشمنی خود را با ملّت مؤمن و انقلابی ایران، زیر عنوان «سیاسی کردن حج» پنهان ساخته‌اند، شیطانهایی حقیرند که از به خطر افتادنِ مطامع شیطان بزرگ، آمریکا، به خود می لرزند.

دولتمردان عربستان آنگونه که در قضایای یمن و سوریه و در دیگر جنبه های رفتاری خود عادت کرده اند، سیاست انکار یا پنهانکاری را در پیش گرفته اند، اما این رویه، مسئولیت دولت عربستان را در فاجعه منا نفی نمی کند. از اینرو در بخشی از پیام رهبر معظم انقلاب به حجاج خاطر نشان شده، شکی نیست که حکّام سعودی در حوادث حج در سال گذشته و سالهای قبل مقصّرند. البته سهل انگاری در این حوادث، فرضیه ای خوشبینانه است که به اثبات نرسیده و گمانه عمدی بودن حادثه، جدی است.

تعلّل و کوتاهی در نجات مجروحان این فاجعه، مسئله ای قطعی است و آل سعود باید در این زمینه پاسخگو باشد، زیرا با این جنایت چند هزار خانواده از کشورهای گوناگون عزیزان خود را از دست دادند و ملّتهای آنان داغدار شدند. وقایع منا از هر دیدگاه، نشانه بی کفایتی مسئولان عربستان سعودی است.

حجاج بسیاری از کشورها در حج تمتع سال گذشته بر اثر حوادث گوناگونی که عامل بسیاری ازآنها خطاهای انسانی و اهمال در مدیریت و بی کفایتی مقامات و مسئولان عربستان سعودی بود، جان خود را از دست دادند. از ایران نزدیک به پانصد نفر در میان شهدا بودند.

ملتها و دولتهای اسلامی منتظر پاسخی قانع کننده در این زمینه هستند و تنها یک تحقیق جامع در بررسی عوامل بروز این فاجعه و اعلام نتایج آن می تواند تکلیف ابهامات و سئوالات بی جواب را روشن سازد. سعودی ها حتی از تشکیل هیات حقیقت‌یاب بین‌الملل اسلامی نیز سر باز زدند و اکنون می کوشند ایران را در محروم‌ شدن حجّاج ایرانی از حجّ امسال، متّهم نشان دهند.

آنگونه که رهبر معظم انقلاب خاطر نشان کردند؛ حکّام فتنه‌انگیزی که با تشکیل و تجهیز گروه‌های تکفیری و شرور، دنیای اسلام را گرفتار جنگهای داخلی و قتل و جرح بی‌گناهان کرده‌اند و یمن و عراق و شام ولیبی و برخی دیگر ازکشورها را به خون آغشته‌اند و در روز عید در منا و پیش ازآن در مسجدالحرام قربانی کرده‌اند، اکنون از سیاسی نشدن حج دَم می زنند و دیگران را به گناهان بزرگی که خود مرتکب شده اند، متّهم می کنند.

دولتها و ملّتهای مسلمان مسئولیت خطیری دارند. آنها باید حاکمان سعودی را بشناسند و به‌ دلیل جنایاتی که در جهان اسلام به بار آورده‌اند، گریبان آنها را رها نکنند.

کلیدواژه