حوت 01, 1396 13:13 Asia/Kabul
  • نگاه ایران و هند به افغانستان همواره مثبت بوده و به دنبال ثبات در افغانستان هستند

نگاه جمهوری اسلامی ایران و هند به افغانستان همواره مثبت بوده و این دو کشور به دنبال ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان هستند

عضو سابق پارلمان افغانستان گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران و هند به افغانستان همواره مثبت بوده و این دو کشور به دنبال ثبات سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان هستند.

سلطان محمد اورنگ در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفر دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به هند و تاکید طرفین بر امنیت افغانستان اظهار داشت: مقامات جمهوری اسلامی ایران قبلاً هم عنوان کرده اند که امنیت افغانستان را امنیت خود می دانند و برای کمک در زمینه های سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اقتصادی اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود: راه اندازی بندر چابهار که افغانستان می تواند نقل و انتقال کالاهای وارداتی و صادراتی خود را از طریق آن انجام دهد و به رشد اقتصادی این کشور کمک می کند هم در همین راستا است.

به گفته این کارشناس سیاسی همانگونه که همکاری های تجاری و بازرگانی در پیشرفت اقتصادی کشورهای همکار تاثیر دارد همکاری های امنیتی نیز در تامین امنیت بهتر این کشورها تاثیرگذار است.

اورنگ با اشاره به نگرانی پاکستان از نقش بیشتر هند در افغانستان گفت: پاکستان منافعی را در افغانستان دنبال می کند ضمن اینکه اختلافات و تنش هایی با هند دارد بنابراین با حضور و همکاری بیشتر هند در افغانستان این منافع خود را در خطر می بینند.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان هرچند هند هم که خواستار نزدیکی و همکاری بیشتر با افغانستان است منافعی را برای خود جستجو و دنبال می کند اما پاکستان به عنوان همسایه ای که برای افغانستان از نظر امنیتی مشکل ساز هم می باشد در چنین وضعیتی نقش خود را کمرنگ می بیند.

وی اضافه کرد: به هر صورت در حل و فصل مشکلات افغانستان در قدم اول خود افغانستانی ها باید پیشگام شوند و مسایل را بین خود حل و فصل کنند، از سوی دیگر کشورهای منطقه، کشورهای همسایه و نزدیک به افغانستان هم می توانند در این خصوص نقش موثری ایفا کنند.

 

کلیدواژه