سنبله 17, 1395 10:31 Asia/Kabul
  • معصوم استانکزی رئیس اداره امنیت ملی افغانستان
    معصوم استانکزی رئیس اداره امنیت ملی افغانستان

معصوم استانکزی رئیس اداره امنیت ملی افغانستان با "عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی" صدر اعظم و وزیر داخله قطر در دوحه ، دیدار و درباره روند صلح در افغانستان گفت‌وگو کرد.

رئیس اداره امنیت ملی افغانستان از آن جهت قطر را برای رایزنی درباره روند صلح با طالبان انتخاب کرده که دوحه در گذشته میزبان گفتگوهای دو جانبه صلح طالبان و آمریکا بود . این مذاکرات بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان برگزار شد و با مخالفت مقامهای کابل از جمله حامد کرزی رئیس جمهوری سابق این کشور مواجه شد. دولت کابل پس از تلاشهای ناموفق برای حضور نماینده خود در مذاکرات آمریکا و طالبان ، به شدت از این رویکرد واشنگتن انتقاد کرد و آن را مغایر منافع ملی افغانستان خواند.

مذاکرات صلح قطر در سال 2012 متوقف شد اما در سال 2016 با روی کار آمدن محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان ، میان دولت کابل و گروه طالبان آغاز شد. این گفتگوها هم همانگونه که پیشبینی می شد به نتیجه مثبتی نرسید . دو طرف درباره برقراری آتش بس گفتگو کردند اما در نهایت بر سر ادامه حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان به توافق نرسیدند .

با توجه به تجارب گفتگوهای صلح در قطر ، دولت افغانستان امیدوار است بتواند از ظرفیت مقامات این کشور برای احیای مذاکرات صلح با طالبان استفاده کند . رئیس اداره امنیت ملی افغانستان به همین دلیل ، به قطر رفته است تا زمینه احیای این مذاکرات را با مقامات قطر بررسی کند.به خصوص که گروه طالبان در دوحه پایتخت قطر دفتر سیاسی دارد و این احتمال هست که طالبان درباره هرگونه پیشنهاد برای مذاکرات صلح در خصوص انتخاب قطر به عنوان محل گفتگو ، نظر مثبتی در مقایسه با سایر کشورهای پیشنهادی داشته باشد . البته معصوم استانکزی در دیدار از قطر علاوه بر بررسی مجدد ظرفیت های این کشور برای میزبانی گفتگوهای صلح افغانستان و طالبان تلاش کرده تا موضع کابل درباره این مذاکرات را برای مقامات دوحه مشخص کند.

دولت افغانستان تاکید دارد که که هر گفتگوی صلحی با طالبان باید تحت مدیریت این کشور باشد و دیگر کشورها نباید سیاست مذاکرات دو جانبه با این گروه را در پیش بگیرند. نادیده گرفتن نقش و منافع ملی افغانستان در چارجوب گفتگوهای احتمالی برخی کشورها با طالبان به طور دوجانبه ،مهمترین نگرانی کابل در این زمینه است.

وجود ظرفیت های منطقه ای قطر برای ترغیب طالبان به گفتگو با دولت افغانستان و عدم موضع منفی این گروه در خصوص دوحه برای میزبانی مذاکرات صلح،سبب شده مقامات کابل با وجود پیشنهاد برخی کشورها برای میزبانی گفتگوهای صلح از جمله چین و پاکستان،اما قطر را برای مذاکرات بیش از سایر گزینه ها ترجیح بدهند.

 

 

 

کلیدواژه