پروژه های زیربنایی در افغانستان به دلیل واگذار نشدن به متخصصین مطلوب انجام نشده اند
(last modified 1396-12-02T11:27:21+00:00 )
حوت 02, 1396 15:57 Asia/Kabul

بسیاری از پروژه های زیربنایی در افغانستان به دلیل واگذار نشدن به شرکت های متخصص بصورت مطلوب انجام نشده اند

یک فعال عرصه اقتصادی افغان گفت: بسیاری از پروژه های زیربنایی در افغانستان به دلیل واگذار نشدن به شرکت های متخصص بصورت مطلوب انجام نشده اند.

سید حمیدالله حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: هرچند طی سال های اخیر پروژه های کارآمدی در زمینه خطوط ارتباطی جاده ای و راه آهن به انجام رسیده اما کار بسیاری از پروژه ها هم تخصصی نبوده از همین رو دچار مشکل شده اند.

وی اضافه کرد: یکی از پروژه های خوبی که روی دست گرفته شده پروژه تاپی و راه های ارتباطی مرتبط با آن بوده که از مراحل تحقیقاتی به سمت کار اجرایی پیش رفته و امید می رود که روی مسایل اقتصادی عام جامعه تاثیرات مثبتی داشته باشد.

به گفته این کارشناس اقتصادی افغان زمانی که کارهای زیربنایی از جمله ایجاد راه های ارتباطی به خوبی انجام شود نفع آن به عموم مردم می رسد و در صورتی که افغانستان بتواند از ظرفیت منطقه ای خود به نحو احسن استفاده کند و توافقات مکتوب عملیاتی شود مردم از آن نفع بیشتری خواهند برد.

حسینی عنوان کرد: پروژه های زیربنایی که در افغانستان طی حدود شانزده سال گذشته از سوی کشورهای کمک کننده تعهد و اجرا شده معمولاً به شرکت هایی واگذار شده که وابستگی های خاصی به آن کشورها داشتند و روی بحث تخصصی در این پروژه ها چندان کار نشده و کارها در این زمینه ضعیف بوده است.

وی تصریح کرد: جاده های بین ولایتی که ساخته شد بسیار زود تخریب شد و نیاز به کار جدید دارد و این به دلیل آن بود که کشورهای کمک کننده به تخصص شرکت هایی که پروژه ها را به آن ها می سپردند توجه لازم را نداشتند و این پروژه ها را به شرکت هایی که بصورت تخصصی در امور مختلف کار می کردند واگذار نکردند.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد که این کشورها معمولاً با شرکت های نزدیک به خود کار کردند تا به نوعی چرخش مالی ایجاد شود و مبالغی را که برای کمک به بازسازی افغانستان اختصاص داده بودند دوباره به خودشان برگردد.

حسینی در پاسخ به سوالی رابطه با بودجه سال آینده افغانستان هم گفت: این بودجه که به تصویب هر دو مجلس رسیده در مقایسه با بودجه سال های گذشته بویژه در برخی پروژه های زیربنایی مناسب تر است که پروژه های مربوط به خطوط آهن، جاده سازی، تاپی، کاسا یکهزار، لاجورد و از سوی دیگر استفاده از ظرفیت بندر چابهار از جمله آن ها است.

وی اضافه کرد: اما بودجه سال آینده مشکلاتی هم دارد و آن اینکه در برخی ولایات با دید سطحی به پروژه ها نگاه شده و بصورت عمقی نگاه نشده به گونه ای که پروژه های کوچکی مد نظر قرار گرفته که نمی توان به منفعت مردم از آن ها چندان امیدوار بود.

 

کلیدواژه