با توجه به منافع پاکستان از پروژه تاپی امیدواری برای همکاری اش در تامین امنیت آن وجود دارد
(last modified 1396-12-08T10:22:56+00:00 )
حوت 08, 1396 14:52 Asia/Kabul

از آنجایی که پاکستان در منافع پروژه تاپی شریک است امیدواری برای همکاری اش در تامین امنیت این پروژه با توجه به نفوذش بر طالبان وجود دارد

کارشناس سیاسی افغان گفت: از آنجایی که پاکستان در منافع پروژه انتقال گاز تاپی شریک است امیدواری برای همکاری اش در تامین امنیت این پروژه با توجه به نفوذش بر طالبان وجود دارد.

دکتر سید علی اقبال در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند موسوم به تاپی یکی از پروژه های بزرگ منطقه ای است که بسیاری از کشورهای ذینفع در آن به دنبال فرصتی برای افتتاح کار آن بودند و طبیعی است که در این زمینه همکاری کنند.

وی افزود: پاکستان از این پروژه نفع زیادی می برد و از طریق آن می تواند هم انرژی مورد نیاز برای توسعه زیرساخت های خود را فراهم کند و هم از ناحیه ترانزیت خط لوله گاز حق ترانزیت دریافت کند که یک فرصت اقتصادی خوب برای آن کشور محسوب می شود.

این کارشناس افغان با اشاره به برخی اظهار نظرات مبنی بر اینکه آغاز پروژه تاپی پایان حمایت پاکستان از طالبان است عنوان کرد: از آنجایی که گفته می شود اجرای این پروژه در زمان حکومت طالبان و با حمایت پاکستان به امضا رسیده و این گروه نیز از اجرای پروژه حمایت و در تامین امنیت آن اعلام همکاری کرده بیشتر به نظر می رسد نوعی همگامی و هماهنگی در رابطه با این پروژه بین پاکستان و طالبان وجود دارد.

به گفته اقبال پاکستان با وجود مشکلاتی که با افغانستان دارد به خاطر منافع اقتصادی اش از پروژه تاپی تمایل به همکاری با افغانستان در این زمینه دارد. هرچند بسیاری از پروژه هایی که در افغانستان اجرا می شود چندان برای پاکستان خوشایند نیست ولی چون پروژه تاپی منافع اقتصادی زیادی برای پاکستان دارد ناچار از همکاری در این زمینه است ضمن اینکه ممکن است گروه هایی مانند طالبان را هم وادار به همکاری کند.

وی یادآور شد که البته پیش بینی در مورد تامین امنیت این پروژه با وجود اعلام آمادگی از سوی طرف های مختلف دشوار است چون مسیر طولانی است و در طول این مسیر شاهد حضور گروه های مختلف هستیم که همکاری گروه های مسلح مخالف دولت در تامین امنیت پروژه در ابهام قرار دارد.

این کارشناس افغان همچنان خاطرنشان کرد: این پروژه منافع اقتصادی زیادی هم برای افغانستان دارد زیرا بخش زیادی از نیاز این کشور به گاز را تامین می کند و از ناحیه ترانزیت آن نیز این کشور عاید خوبی خواهد داشت. اما مساله این است که در مسیر این خط لوله بویژه در ولایات هلمند و فراه و بخش هایی از قندهار مشکلات زیادی وجود دارد.

اقبال گفت: به هر صورت افغانستان برای ورود به چنین پروژه هایی باید برنامه های دقیقی برای تامین امنیت داشته باشد زیرا دغدغه اساسی در رابطه با پروژه هایی که در افغانستان اجرا می شود تامین امنیت است.

وی اضافه کرد: البته در پروژه هایی مانند تاپی که کشورهای دیگری هم دخیل هستند دغدغه کمتری در خصوص تامین امنیت وجود دارد اما بطور کلی حکومت افغانستان باید همت بیشتری داشته باشد تا چنین پروژه هایی به سرانجام برسد.

 

کلیدواژه