با توجه به شرایط موجود نمی توان دخالت حکومت افغانستان در نهادهای مستقل را رد کرد
(last modified 1396-12-19T12:12:43+00:00 )
حوت 19, 1396 16:42 Asia/Kabul

با توجه به شرایط و عوامل موجود نمی توان دخالت حکومت افغانستان در نهادهای مستقل مانند کمیسیون انتخابات را رد کرد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: با توجه به شرایط و عوامل موجود نمی توان دخالت حکومت افغانستان در نهادهای مستقل مانند کمیسیون انتخابات را رد کرد.

احمد رشاد جمالیار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره گزارش اخیر بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان که از نمایندگان پارلمان این کشور نظرسنجی و اعلام کرده که بیشتر آنان برخورد حکومت وحدت ملی را با کمیسیون انتخابات غیرقانونی می‌دانند و معتقدند حکومت در امور این کمیسیون دخالت می کند گفت: نمی توان دخالت حکومت را رد کرد.

وی تصریح کرد: انتخاب و گزینش اعضای کمیسیون مستقل انتخابات بر اساس صلاحیت هایی که به رئیس جمهور داده شده توسط وی انجام می شود که به این ترتیب این افراد تحت تاثیر نظرات رئیس جمهور خواهند بود. از سوی دیگر شرایط کنونی افغانستان این فرصت را به کمیسیون مستقل انتخابات نمی دهد که به شکل مستقل برنامه های خود را اجرا کند و به عنوان یک کمیسیون بی طرف در برگزاری انتخابات نقش داشته باشد.

این کارشناس افغان در مورد اینکه نظرات اعضای پارلمان افغانستان تا چه حد می تواند مورد قبول ارگان های حکومتی و غیر حکومتی قرار بگیرد عنوان کرد: مدت زمان قانونی کار پارلمان افغانستان چند سال قبل به پایان رسیده اما فعالیت آن بر اساس تفاهم بین این مجلس و ارگ ریاست جمهوری تمدید شد و رئیس جمهور طی فرمانی اجازه ادامه فعالیت به مجلس داد که خلاف قانون اساسی و سایر قوانین بود.

به گفته جمالیار یکی از مفاد مهم توافقنامه حکومت وحدت ملی افغانستان اصلاحات انتخاباتی بود که هنوز شاهد آن نیستیم، اصلاحاتی توسط حکومت صورت گرفته اما بنیادی نیست و مردم و نهادهای داخلی و بین المللی ذیربط از آن راضی به نظر نمی رسند.

این کارشناس افغان همچنان خاطرنشان کرد: از آنجایی که انتخابات پارلمانی پیش رو است و انتخابات ریاست جمهوری هم بالاخره باید در موعد خود برگزار شود بهتر است اصلاحاتی که نهادهای ذیربط در زمینه سیستم انتخاباتی پیشنهاد کرده اند عملی شود تا مردم دوباره به برنامه انتخابات باور پیدا کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین حکومت در وهله اول باید در ارتباط با بحث انتخابات اعتمادسازی کند و حداقل بخشی از اصلاحات قابل انجام را عملی کند که در این صورت میزان مشارکت مردم هم در انتخابات پیش رو افزایش خواهد یافت.

 

کلیدواژه