پاکستانی ها زیاده خواهی هایی در رابطه با افغانستان دارند که باید از آن ها صرفنظر کنند
(last modified 1396-12-21T12:01:16+00:00 )
حوت 21, 1396 16:31 Asia/Kabul

پاکستانی ها زیاده خواهی هایی در رابطه با افغانستان دارند که حکومت کابل باید از طریق راهکارهای منطقه ای و بین المللی در صدد حل آن برآید

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: پاکستانی ها زیاده خواهی هایی در رابطه با افغانستان دارند که حکومت کابل باید از طریق راهکارهای منطقه ای و بین المللی در صدد حل آن برآید.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با اظهارات حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان مبنی بر اینکه اسلام آباد خواسته های مشخصی از افغانستان دارد که قابل گفت و گو است اظهار داشت: این خواسته ها چندان قابل گفت و گو نیست بلکه پاکستان باید از مواضع خود عقب نشینی کند.

وی افزود: یکی از خواسته های پاکستان در رابطه با بحث آب است، هر ساله مقادیر قابل توجهی آب از افغانستان به پاکستان سرازیر می شود، اما در نظر دارد سدهایی ایجاد کند که سبب نگرانی پاکستان شده است.

به گفته این کارشناس افغان خواسته دیگر پاکستانی ها در رابطه با خط دیورند و به رسمیت شناسی آن به عنوان مرز بین دو کشور است و از مدتی قبل هم شروع به کشیدن سیم خاردار در امتداد آن کرده اند در حالیکه دولت افغانستان مخالف این مساله است.

نهضت یاراظهار کرد: پاکستانی ها همچنان به دنبال امتیازطلبی هستند و می خواهند خود را در موضع بالاتری نشان دهند و وانمود کنند که بر افغانستان نفوذ دارند ضمن اینکه از طریق افراد نفوذی خود در افغانستان عنوان می کنند که باید کنترل چند ولایت افغانستان به طالبان سپرده شود.

وی در مورد طرح مساله روابط نزدیک افغانستان با هند از سوی پاکستانی ها که حکمت خلیل کرزی از آن یاد کرده  گفت: پاکستان همواره بر این نظر بوده که افغانستان باید روابط نزدیک با اسلام آباد داشته باشد و از هند دوری کند، پاکستانی ها در حقیقت از این طریق می خواهند بر هند فشار وارد کنند و همچنان می خواهند مسیر ترانزیتی افغانستان به هند از طریق پاکستان باشد زیرا می توانند مبالغ هنگفتی را از این ناحیه به جیب بزنند.

این کارشناس افغان گفت: اما اخیراً افغانستان به دنبال ایجاد برخی مسیرهای ترانزیتی هوایی است و بندر چابهار هم در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

نهضت یار یادآور شد پاکستان همچنان به دنبال آن است که از طریق افغانستان راه های ترانزیتی به چین و آسیای میانه باز کند و به منابع زیرزمینی افغانستان هم چشم دوخته و می خواهد امریکا را هم با برقراری روابط نزدیک با چین تحت فشار قرار دهد.

وی تاکید کرد: به هر صورت در رابطه با پاکستان دنیا باید تصمیم خاصی بگیرد تا هم مشکل این کشور حل شود و هم مشکل منطقه.

این کارشناس سیاسی بیان داشت که برای حل قضایا افغانستان باید به اقتدار برسد و از نظر اقتصادی و نظامی به حدی قوی شود که بتواند جلو پاکستان را بگیرد ضمن اینکه برخی کشورهای غربی بویژه امریکا که با افغانستان توافقنامه امنیتی امضا کرده اند باید بر پاکستان فشار بیاورند تا دست از خواسته های نامشروع خود بردارد.

وی اضافه کرد: افغانستان همچنان باید سیاست فعالی را در منطقه دنبال کند تا از طریق کشورهای منطقه هم بر پاکستان به منظور دست برداشتن از این خواسته ها فشار وارد شود.

 

کلیدواژه