حوت 23, 1396 12:42 Asia/Kabul
  • دیدار وزیر دفاع آمریکا با مقامات دولت وحدت ملی افغانستان

وزیر دفاع آمریکا در دیدار با سران دولت وحدت ملی افغانستان بر ادامه همکاری های واشنگتن  با کابل و حمایت از روند طرح صلح حکومت افغانستان تاکید کرد.

"جیمز متیس" James Mattis در "ارگ " ریاست جمهوری افغانستان ضمن گفتگو با "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری و "عبدالله عبدالله" رییس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان راهکارهای برقراری صلح و روند جنگ در افغانستان را بررسی کردند .وزیر دفاع امریکا در حالی به افغانستان سفر کرده است که واشنگتن بعد از 17 سال حضور نظامی در این کشور کارنامه قابل قبولی برای ارائه ندارد و همچنان خشونت های خونین در افغانستان روبه افزایش است. با این حال امریکا با افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان همچنان درصدد است این کشور را به پایگاه مهم منطقه ای خود تبدیل کند و ادامه بحران و خشونت را توجیهی برای افزایش نیروهای نظامی خود در افغانستان تلقی می کند. امریکا در سال 2001 به بهانه مقابله با القاعده و طالبان به افغانستان لشکر کشی و این کشور را اشغال کرد .اکنون نه تنها تروریسم در افغانستان از بین نرفته بلکه با ظهور گروه تروریستی داعش در این کشور، می توان گفت امریکا درحال بازنویسی برنامه های خود برای افغانستان متناسب با تحولات این کشور است. بدان معنا که با  فشار بر طالبان درصدد است انرا برای پیوستن به روند صلح افغانستان وادار و در همان حال داعش را جایگزین ان کند . به همین دلیل امریکا تمایل ندارد ابتکار عمل اجرای برنامه صلح در افغانستان  به دست دولت این کشور باشد.

"احمد سعیدی" دیپلمات سابق افغانستان و کارشناس مسائل سیاسی 

" دولت افغانستان در انحصار کشورهای خارجی بخصوص امریکا قرار دارد و به همین دلیل نوعی ناهماهنگی بین مسئولان دیده می شود که مانع برقراری صلح  است. با این حال به گفته "عبدالله عبدالله" رییس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان معامله‌های پنهانی در روند صلح این کشور پذیرفتنی نیست ."

هر چند امریکا حمایت خود را از روند صلح افغانستان با گروه طالبان اعلام کرده است اما نکته قابل توجه اینکه این گروه پیوستن به روند صلح را خروج نیروهای امریکایی از افغانستان اعلام می کند.این بدان معنا است که امریکا و طالبان هر دو خط خشونت و افراط گرایی را در افغانستان پی گیری می کنند.موضوعی که ناشی از مدیریت بحران امریکا در افغانستان است تا از این کشور افراط گرایی و تروریسم را به اسیای مرکزی و تا مرزهای چین ترانزیت کند .

«وحید مژده» کارشناس سیاسی افغان

" طالبان مخالف حضور نیروهای خارجی در افغانستان  است.بنابراین تا زمانی که این نیروها از این کشور خارج نشوند طالبان حاضر به پیوستن به برنامه صلح نیست.تلاشهای دولت  و نیروهای خارجی  برای تضعیف طالبان، تا به امروز  نه تنها نتیجه ای در بر نداشته بلکه باعث تشدید  خشونت ها شده است ."

در هر حال ،امریکا که در افغانستان حضور نظامی  دارد نه تنها برای منافع و ارامش مردم این کشور تلاش نمی کند بلکه با دامن زدن به خشونت موقعیت خود را بیش از پیش در افغانستان تقویت می نماید.بنابراین از دیدگاه مردم افغانستان چنانچه طالبان خود را گروه ملی انگونه که ادعا می کند می داند با پیوستن به روند صلح افغانستان به تقویت وحدت ملی برای مقابله با تروریسم و تسریع در خروج نیروهای اشغالگر از افغانستان کمک کند.

کلیدواژه