حوت 25, 1396 15:00 Asia/Kabul
  • توصیه شورای علمای افغانستان به سران دولت و گروه طالبان

شورای علمای افغانستان با تاکید بر این که سران دولت باید به اختلافات خود پایان دهند، از گروه طالبان نیز خواست پیشنهاد صلح دولت افغانستان را بپذیرد.

 شورای سراسری علمای افغانستان در نشستی درکابل با انتشار بیانیه‌ای از سران دولت وحدت ملی این کشور خواست با توجه به شرایط حساس افغانستان از دامن زدن به اختلافات جناحی، گروهی و زبانی خودداری کنند، زیرا نفاق زمینه مداخله بیگانگان را فراهم کرده است.

دراین بیانیه، شورای علمای افغانستان ضمن اعلام حمایت ازطرح پیشنهاد دولت کابل برای مصالحه با طالبان از این گروه خواسته این پیشنهاد صلح را بپذیرد زیرا برای تامین صلح و ثبات در افغانستان بین کشورهای منطقه و جهان اجماع به وجود آمده است.

اشاره صریح بیانیه شورای علمای افغانستان به دومسئله مهم و اساسی شامل پیامدهای تداوم اختلاف درسطوح ارشد و میانی دردولت وحدت ملی این کشور و توصیه به طالبان برای پذیرش پیشنهاد صلح دولت کابل، حاکی ازآنست که رهبران مذهبی افغانستان همانند سایر گروه ها در این کشور درباره این دو موضوع مهم نگرانی و دغدغه جدی دارند.

ادامه اختلاف و تنش بین سران دولت وحدت ملی افغانستان وهمچنین مناقشه بین رئیس جمهوری این کشور با برخی مقامات ارشد از جمله معاون ریاست جمهوری، مقامهای والی و برخی دیگر از مقامات سیاسی و نظامی این کشور، سبب شده تا مردم و گروه های مختلف سیاسی، مذهبی و قومی در این زمینه هشدار داده و آنرا موجب تضعیف حاکمیت ملی، ایجاد فضای چند قطبی و فراهم شدن مداخله بازیگران منطقه ای و فرامنطقه ای بدانند.

درماه های اخیرتشدید اختلافات بین عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه و همچنین عطا محمد نور مقام والی برکنار شده بلخ وحزب جمعیت اسلامی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، عمده ترین و جنجالی ترین تنش در قوه مجریه (دولت) این کشور بوده است.

همزمانی تشدید تنش سیاسی در دولت وحدت ملی افغانستان و افزایش خشونت و ناامنی در این کشور در اثر اقدامات گروه های مختلف تروریستی موجب شده بسیاری از محافل سیاسی و رسانه ای در افغانستان، رشد فزاینده و معنادارتحرکات گروه های افراطی را دررابطه مستقیم با افزایش اختلاف و مناقشه دربین مقامات دولت کابل ارزیابی کنند.

"زبیر شفیقی" از کارشناسان مسائل سیاسی افغانستان می گوید، اختلاف‌ سران دولت وحدت ملی سبب افزایش ناامنی‌ها در این کشور شده و ادامه این وضعیت عواقب بدی در پی خواهد داشت. وی تاکید کرده، ریشه تمام چالش‌های امنیتی و اقتصادی از همین اختلافات سر چشمه می‌گیرد.

با وجود درخواست ها و هشدارهای مکرر از سوی مردم و گروه های مختلف سیاسی، قومی و مذهبی در افغانستان به دولت این کشور برای پایان دادن به اختلافات اما هنوز نشانه ای موثر از اراده سران دولت برای خاتمه تنش ها بروز نیافته است.

شورای علمای  افغانستان درخصوص پیشنهاد صلح دولت افغانستان به گروه طالبان که رئیس جمهوری این کشورآنرا دراجلاس بین المللی صلح در کابل مطرح کرد با وجود برخی انتقادات به ابعاد و زمینه های این پیشنهاد از جمله امتیازات به طالبان، اما این شورا از این طرح حمایت کرده و آنرا تنها راه بازگشت ثبات به افغانستان می داند.

"نور آقا روئین" کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید، حکومت افغانستان و شورای عالی صلح این کشور بدون درنظر داشتن ظلم های صورت گرفته به مردم این کشور از سوی طالبان و سایر مخالفان مسلح به آنان امتیاز دهی می کنند.

به نظرمیرسد، ادامه اختلاف بین سران دولت وحدت ملی و تنش دربین مقامات سیاسی افغانستان، می تواند بر همه امور از جمله روند صلح دراین کشور به دلایل مختلف ازجمله تلاش های متقابل برای ناکام گذاشتن برنامه های رقیب تاثیر بشدت منفی بگذارد.

کلیدواژه