حمل 12, 1397 13:33 Asia/Kabul

اعزام نیروهای بیشتر امریکایی به افغانستان به معنای ادامه جنگ در این کشور بوده و با پیشنهاد صلح رئیس جمهور غنی به مخالفان مسلح منافات دارد

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اعزام نیروهای بیشتر امریکایی به افغانستان به معنای ادامه جنگ در این کشور بوده و با پیشنهاد صلح رئیس جمهور غنی به مخالفان مسلح منافات دارد.

احمد ضیاء رحیم زی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اعزام یکهزار نیروی نظامی دیگر امریکایی به افغانستان اظهار داشت: افغانستان طی هفده سال گذشته در آتش جنگی سوخته که امریکا و متحدینش برافروخته اند، بخش زیادی از نیروهای امریکایی در این جنگ شرکت داشتند، تعداد زیادی از آن ها کشته و زخمی شدند و تلفات زیادی هم به مردم افغانستان وارد شد.

وی افزود: این جنگ نه برای امریکا سودی داشته و نه برای مردم افغانستان و اکنون هم که امریکا تعداد نیروهای خود را در افغانستان افزایش داده مشخص نیست که چه اهدافی را دنبال و چه نقشی ایفا خواهند کرد اما نمی توان خوشبین بود که نقشی بهتر از نیروهایی که سال ها در این کشور حضور داشتند ایفا کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی بصورت کلی افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان به معنای افزایش و گسترش دامنه جنگ در این کشور و ادامه کشتار مردم افغانستان است و هیچ سودی نمی تواند داشته باشد.

رحیم زی با اشاره به اظهارات فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان مبنی بر اینکه هدف این نیروها جنگ با طالبان و متقاعد کردن این گروه برای پذیرش صلح است، گفت: امریکایی ها می گویند از طریق افزایش نیروهای نظامی خود و جنگ می خواهند طالبان را به صلح متقاعد کنند در حالی که طی هفده سال گذشته افزایش نیروهای نظامی خارجی در افغانستان نتایج مثبتی نداشت.

وی اضافه کرد: اکنون هم اگر قرار باشد صلحی صورت بگیرد افزایش نیروهای خارجی در تضاد با این مساله قرار دارد و امریکایی ها نمی توانند از این طریق طالبان را وادار به صلح کنند.

 

کلیدواژه