نشست سه جانبه ایران ؛ روسیه و ترکیه ؛ ادامه تلاش ها برای پیشبرد راهبرد منطقه ای حل بحران سوریه
(last modified 1397-01-15T05:40:21+00:00 )
حمل 15, 1397 10:10 Asia/Kabul
  •  نشست سه جانبه ایران ؛ روسیه و ترکیه ؛ ادامه تلاش ها برای پیشبرد راهبرد منطقه ای حل بحران سوریه

روسای جمهوری ترکیه، روسیه و ایران در دور جدید مذاکرات سه جانبه با محوریت سوریه و به میزبانی رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه 4 آوریل در آنکارا گرد هم می آیند.

در این نشست که با حضور رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهور ترکیه، روسیه و ایران برگزار می شود، مسائلی چون آتش بس در سوریه، تمامیت ارضی و نقض‌های صورت گرفته مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

نشست سه جانبه   وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه  نیز روز  سه شنبه  در آنکارا برگزار شد.

نشست آنکارا ادامه گفت‌ وگوهایی است که پیشتر در چارچوب مذاکرات آستانه درخصوص مسائل سوریه ،در بندر سوچی روسیه در نوامبر 2017 انجام شده است .

ابتکار عمل  تهران ، مسکو و آنکارا توانسته است  دو هدف راهبردی یعنی ؛مقابله با داعش و ایجاد زمینه گفت و گوهای سوری – سوری برای دستیابی به راه حل سیاسی را  با موفقیت به پیش ببرد . 

کنستانتین تروریتسف، کارشناس روس امور کشورهای عربی و تحلیلگر مرکز شرق‌شناسی روسیه  در باره اهمیت این تلاش ها   می گوید :

«هدف از پیگیری و  ادامه مذاکرات آستانه اثبات توفیقات نظام سوریه در عرصه میدانی برای طرف‌های مشخصی همچون آمریکا است که می‌تواند به‌عنوان یک بازوی کمکی برای مذاکرات ژنو به‌شمار رود.»

اکنون طرح  مثلث امریکا ؛ عربستان و اسراییل  برای «تغییر نظام سوریه  » حول محورسلطه داعش ، شکست  خورده ؛ در حالیکه  راهبردهای  منطقه ای و بین المللی تاثیر گذار بودن خود را در جهت بازگرداندن امنیت به  سوریه و عراق  به اثبات رسانده است .  در این راستا  همگرایی ایران ؛ روسیه  و ترکیه با حمایت سازمان ملل  امکان  استفاده موثر تر از راه حل های منطقه ای در سوریه را  فراهم ساخته است  .

ارزش استراتژیک این  مذاکرات  به جهت  تمرکز بر منطقه‌گرایی در قالب  نقش بازیگران  منطقه‌ای است  که  در نهایت امنیت  جمعی را در بلند‌مدت در پی دارد.

"ایرینا زویاگلسکایا" استاد مرکز شرق شناسی دانشگاه روابط بین الملل روسیه می گوید: "با همکاری ایران، روسیه و ترکیه، روند مذاکرات صلح آستانه به وجود آمد که در چارچوب این مذاکرات چهار منطقه کاهش تنش در سوریه ایجاد و آتش بس برقرار و محموله های کمک های انسانی به این مناطق ارسال و بین ساکنان آن توزیع شد."

در یک ارزیابی کلی می توان گفت نشست آنکارا نشان دهنده ادامه پیشرفت ها در جهت حل بحران سوریه است  . 

"سرگئی بابورین"معاون سابق دومای روسیه وکارشناس ارشد مسائل بین المللی می گوید : این که امروز تروریست ها مواضع خود  را در سوریه از دست داده اند ، نتیجه تلاش های مسکو، تهران و تا حدودی آنکارا بوده است.

تحمیل هفت  سال جنگ و نا امنی  بر سوریه با  حمایت های مالی وتسلیحاتی عربستان و امریکا از گروه های تروریستی و داعش نشان داد که هدف امریکا ، اسراییل ، عربستان و برخی جریان های منطقه ای تجزیه سوریه و در هم شکستن جریان مقاومت بوده است ؛ اما این توطئه شکست خورد . اکنون موفقیت تلاش ها برای حل بحران سوریه  در چارچوب اقدامات  سیاسی- امنیتی مشترک منطقه ای ؛ دستاورد مهمی است  که  می تواند زمینه مساعدی را برای شروع مذاکرات در چارچوب تفاهم ملی وتصمیم گیری بر اساس رای و نظر مردم سوریه ؛فراهم سازد .