حمل 19, 1397 18:23 Asia/Kabul
  • احضار سفیر آمریکا به وزارت خارجه پاکستان

وزارت امورخارجه پاکستان در اعتراض به کشته شدن یک شهروند این کشور در برخورد خودروی دیپلمات آمریکایی، سفیر این کشور را در اسلام آباد احضار کرد.

وزارت امورخارجه پاکستان با احضار "دیود ھیل" David Hale سفیر آمریکا در پاکستان، مراتب اعتراض شدید اسلام آباد را به کشته شدن شھروند این کشور در برخورد خودروی دیپلمات آمریکایی به وی ابلاغ  کرد.

براثر برخورد روز شنبه خودروی دیپلمات آمریکایی به نام "آتاشی جوزف" به  یک  دستگاه موتور سیکلت، دو جوان پاکستانی دراسلام آباد  پایتخت این کشور، یکی ازسرنشینان جان باخت و فرد دیگر مجروح که حال عمومی وی وخیم گزارش شده است.

این دیپلمات آمریکایی بدون اهمیت قایل شدن برای جان این دو شهروند پاکستانی بلافاصله از محل حادثه متواری شد و به سفارت آمریکا در اسلام آباد رفت. 

والدین جوان مقتول ازاین دیپلمات شکایت کردند و بررسی دقیق حادثه را از سوی پلیس پاکستان خواستار شدند.

حادثه برخورد خودرو دیپلمات آمریکایی با یک دستگاه موتورسیکلت در شهر اسلام آباد که موجب مرگ یکی از سرنشینان آن شد، باردیگر ماجرای تلخ تیراندازی به دو شهروند پاکستانی در سال 2011 توسط ریموند دیویس دیپلمات آمریکایی را در بین افکار عمومی پاکستان زنده کرد.

درجریان تیراندازی "ریموند دیویس"، دو جوان پاکستانی در شهر لاهور این کشورکشته شدند که این مسئله به یکی از تنش های جدی در روابط اسلام آباد و واشنگتن تبدیل شد. دیویس درباره علت تیراندازی مدعی احساس خطر حمله از سوی این دو جوان پاکستانی شده بود. 

با وجود درخواست ها برای محاکمه دیویس اما این تنش طبق اعلام رسانه های پاکستان با پرداخت دیه به خانواده دو جوان کشته شده این کشوردر تیراندازی دیپلمات آمریکاییف روکش کرد.

حادثه برخورد خودرو دیپلمات آمریکایی با یک دستگاه موتورسیکلت درپایتخت پاکستان که به کشته شدن یکی از سرنشینان آن منجر شد، نشان می دهد که اصل مصونیت دیپلماتیک موجب سوء استفاده کارکنان و دیپلمات های سفارت آمریکا دراسلام آباد شده است. 

فراردیپلمات آمریکایی ازصحنه حادثه برخورد خودرو وی با دو سرنشین موتور سیکلت هم حاکی از عدم توجه این دیپلمات به قانون و موازین اخلاقی است.

این دیدگاه در بین مردم پاکستان وجود دارد که ماجرای کشته شدن یک جوان در برخورد خودرو دیپلمات آمریکایی به یک دستگاه موتورسیکلت باردیگر تایید کرد که اصل مصونیت دیپلماتیک از نگاه دیپلمات های آمریکایی مجالی برای اقدامات غیر قانونی است که در دو حادثه موجب کشتن سه شهروند پاکستانی شده است.

 به نظرمی رسد، این نوع مواجهه دیپلمات های آمریکایی با اصل مصونیت دیپلماتیک در پاکستان به نوع برخورد سیاسی دولت آمریکا با آن کشورهم ارتباط دارد.

موضع تحقیر و تهدید آمیز آمریکا در مواجهه به پاکستان درعرصه سیاست خارجی موجب شده تا دیپلمات های آن کشور هم از اصل مصونیت دیپلماتیک درپاکستان سوء استفاده کنند و براحتی شهروندان این کشور را به کام مرگ بکشانند.

اگرچه مردم پاکستان انتظار دارند که دولت پاکستان اقدامی موثروقاطع درقبال این اقدامات غیر انسانی دیپلمات های آمریکایی انجام دهد، اما به نظر میرسد که مقامات اسلام آباد تنها درموازین شناخته شده بین المللی از جمله احضار سفیر آمریکا در اسلام آباد می توانند در این زمینه واکنش نشان دهند.