امکان انزوا و یا حذف طالبان در افغانستان وجود ندارد اما این گروه باید راه صلح را در پیش بگیرد
(last modified 1397-01-26T08:43:11+00:00 )
حمل 26, 1397 13:13 Asia/Kabul

امکان منزوی شدن طالبان و یا حذف این گروه در افغانستان وجود ندارد اما این گروه باید متقاعد شود که از راه جنگ هم به اهداف خود نمی رسد و باید راه صلح را در پیش بگیرد

تحلیلگر سیاسی افغان تاکید کرد: امکان منزوی شدن طالبان و یا حذف این گروه در افغانستان وجود ندارد اما این گروه باید متقاعد شود که از راه جنگ هم به اهداف خود نمی رسد و باید راه صلح را در پیش بگیرد.

مطیع الله خروتی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اظهارات اخیر داکتر رنگین دادفر اسپنتا مشاور امنیت ملی افغانستان در زمان ریاست حامد کرزی مبنی بر اینکه دستیابی به صلح بدون منزوی کردن طالبان ممکن نیست، اظهار داشت: اگر قرار بود طالبان منزوی و یا به حاشیه رانده شوند طی هفده سال گذشته که جنگ در افغانستان جریان داشته این کار انجام می شد.

وی افزود: طالبان باید متقاعد شوند که جنگ راه حل مسایل نیست، همانگونه که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان مخالفت مسلحانه را کنار گذاشت و به همان اهداف گذشته خود از طریق حرکات مسالمت آمیز دست می یابد و احتمالاً در انتخابات آینده با قوت حضور پیدا خواهد کرد، وارد صحنه شده و اهداف خود را از طریق غیر مسلحانه پیگیری کنند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: خیمه های صلحی هم که در نقاط مختلف افغانستان با هدف پایان دادن به جنگ و ناامنی از سوی مردم و روشنفکران برپا شده با امید به رسیدن به صلح است اما به نتیجه رسیدن آن به زمان زیادی نیاز دارد و تا زمانی که مخالفین مسلح وادار به کنار گذاشتن جنگ نشوند صلح در افغانستان قابل دستیابی نخواهد بود.

خروتی گفت: منزوی کردن و یا حذف طالبان ممکن نیست، هیچ کدام از طالبان نمی گویند که به دنبال پست و مقام هستند، آنان می گویند امریکا افغانستان را اشغال کرده و باید از این کشور خارج شود با این حال باید به این نتیجه برسند که اگر نجنگند، حکومت افغانستان و همسایه های این کشور امریکا را بیرون خواهند کرد، اما گروه های خاصی منافع خود را در جنگ می بینند و آن را دامن می زنند.

وی اظهار کرد: طرح صلحی که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان برای صلح طالبان و به رسمیت شناسی این گروه به عنوان یک حزب سیاسی ارایه کرده، در صورت پذیرش از سوی طالبان امتیازات زیادی را نصیب آن ها خواهد کرد اما سبب منزوی کردن این گروه نمی شود بلکه در نهایت پیوستن آنان به برنامه صلح را درپی خواهد داشت.

این تحلیلگر سیاسی بیان داشت: البته این بسته پیشنهادی مربوط به افرادی است که از جنگ خسته شده اند و خواهان پایان جنگ در افغانستان هستند و می خواهند به وسایلی متوسل شوند که هم به برنامه صلح بپیوندند و هم عزت شان حفظ شود اما کسانی که به دنبال ادامه جنگ هستند به داعش خواهند پیوست.

خروتی گفت: حلقاتی وجود دارند که جلو کسانی را که می خواهند به برنامه صلح بپیوندند می گیرند چنانکه پاکستان وانمود می کند طرفدار صلح در افغانستان است اما هر یک از افراد سرشناس طالبان که به برنامه صلح علاقمندی نشان می دهد یا در پاکستان کشته می شود، یا مفقود و یا زندانی می شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط و اوضاع کنونی، به نظر می رسد که در افغانستان بحرانی پیش رو است و پس از آن اوضاع بصورت نسبی بهبود پیدا خواهد کرد.

 

کلیدواژه