ثبت نام رای دهندگان اقدامی مثبت است و از بروز تقلب در انتخابات جلوگیری می کند
(last modified 1397-01-28T10:24:33+00:00 )
حمل 28, 1397 14:54 Asia/Kabul
  • ثبت نام رای دهندگان اقدامی مثبت است و از بروز تقلب در انتخابات جلوگیری می کند

آغاز برنامه ثبت نام رای دهندگان در انتخابات، اقدام مثبتی است و به گونه ای از بروز تقلب در انتخابات هم جلوگیری می کند

کارشناس سیاسی افغان گفت: آغاز برنامه ثبت نام رای دهندگان در انتخابات، اقدام مثبتی است و به گونه ای از بروز تقلب در انتخابات هم جلوگیری می کند.

محراب الدین صافی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: در صورتی که روند ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات پارلمانی، شوراهای ولسوالی ها و پس از آن انتخابات ریاست جمهوری با موفقیت پیش برود بسیاری از مشکلات موجود بر سر راه انتخابات از جمله مشکل تقلب حل خواهد شد.

والی پیشین کاپیسا عنوان کرد: اینکه در برخی مناطق شرکت مردم چشمگیر نبوده به این دلیل است که هنوز مردم اعتماد لازم را نسبت به آن کسب نکرده اند اما اگر بدانند که روند بصورت شفاف پیش می رود و انتخابات حتماً برگزار می شود با اشتیاق بیشتری در برنامه شرکت خواهند کرد.

وی افزود: بصورت کلی روند خوبی آغاز شده اما بهتر بود که کمیسیون انتخابات از قبل برنامه هایی را برای اطلاع رسانی و آگاهی دقیق به مردم در این زمینه روی دست می گرفت با این حال امیدواری هایی وجود دارد که رجوع مردم در مناطق مختلف بیشتر شود.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد به هر صورت وظیفه کمیسیون انتخابات، حکومت و رسانه ها است که مردم را در این زمینه آگاه کنند و اطلاع رسانی دقیقی در این خصوص داشته باشند هرچند در حال حاضر برنامه به کندی پیش می رود اما باز هم مفید تلقی می شود و باید از سوی مردم حمایت شود و در برنامه های مربوطه شرکت کنند.

صافی یادآور شد که در انتخابات قبلی روند ثبت نام رای دهندگان به شیوه کنونی و بسیار دقیق وجود نداشت، این برنامه به نوعی جدید است و مردم هم باید به آن اعتماد کنند ضمن اینکه امید می رود انتخابات شفافی هم برگزار شود.

به گفته این کارشناس افغان مشکلاتی وجود دارد که مهمترین آن ناامنی است بویژه در ولایات و مناطق دور دست و ممکن است از جمله هفت هزار مرکز رای گیری که اعلام شده در برخی مراکز انتخابات برگزار نشود چنانکه در انتخابات گذشته هم این مشکل وجود داشت.

وی اضافه کرد: تاریخ 28 میزان که برای انتخابات اعلام شده ممکن است برای ولایات سردسیر مانند بدخشان و ولایات مرکزی تا حدی مشکل باشد اما اگر اراده واقعی وجود داشته باشد این سختی ها پشت سر گذاشته خواهد شد.

 

کلیدواژه