حکومت افغانستان باید امنیت روند انتخابات را تامین و نگرانی ها در این زمینه را رفع کند
(last modified 1397-02-09T08:38:12+00:00 )
ثور 09, 1397 13:08 Asia/Kabul

حکومت افغانستان باید امنیت روند انتخابات را تامین و نگرانی ها در خصوص مسایل امنیتی را رفع کند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: حکومت این کشور باید امنیت روند انتخابات را تامین و نگرانی ها در این زمینه را رفع کند.

سید علی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: ناامنی ها بصورت کلی و از جمله تهدیدها علیه رای دهندگان و دفاتر ثبت نام رای دهندگان برای انتخابات باعث نگرانی مردم است چنانکه شورای علمای شیعه افغانستان هم اعلامیه ای در این زمینه صادر کرد.

وی افزود: این تهدیدها باعث کاهش انگیزه در میان مردم برای شرکت در روند انتخابات شده و انتظار می رود که حکومت افغانستان این چالش ها و نگرانی ها را رفع کند. از همین رو سران حکومت به مسوولان بخش های امنیتی یک هفته مهلت داده که یک برنامه امنیتی عملی را طراحی و ارایه کنند تا تصمیمات لازم برای تامین امنیت مردم اتخاذ شود.

به گفته این کارشناس افغان در صورتی که وضعیت امنیتی به همین صورت ادامه پیدا کند شرکت در برنامه های انتخابات برای مردم مشکل خواهد بود. مردم باید در زمینه وجود امنیت اطمینان پیدا کنند و مطمئن باشند با مراجعه به مراکز ثبت نام جان خودشان و خانواده هایشان به خطر نمی افتد.

این عضو پارلمان افغانستان یادآور شد که گروه تروریستی داعش پس از شکست در عراق و سوریه به عنوان یک گروه زخم خورده می خواهد از یکطرف جبران خسارت کند و از طرف دیگر به افغانستان انتقال مکان دهد و از نزدیکی جغرافیایی افغانستان با کشورهایی مانند ایران و روسیه هم برای پیگیری اهداف خود استفاده کند.

کاظمی عنوان کرد: گروه های تروریستی به دنبال ایجاد وحشت و کشتار هستند و جغرافیا و مردم خاصی را هم مد نظر دارند، این مساله به مقامات حکومتی افغانستان گوشزد شده و آنان در جریان این قضیه هستند و باید اقدامات جدی انجام دهند.

این کارشناس افغان با اظهار امیدواری به اینکه بویژه در شرایط حاضر که جان مردم با حضور در مراکز ثبت نام و روند انتخابات با خطر مواجه است، حکومت باید به وظایف اصلی خود بویژه تامین امنیت عمل کند، گفت: مشخص است که گروه های تروریستی بویژه داعش قوم و مردم خاصی را بیشتر هدف قرار داده ولی  ما از یکسو مسایل قومی را دامن نمی زنیم و از سوی دیگر نمی خواهیم که مردم و قوم خاصی تحت ظلم و ستم دیگران قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: تمام نمایندگان مردم و مقامات افغان باید در رابطه با مساله تامین امنیت احساس مسوولیت کنند و مردم هم متوجه امنیت خود باشند و با نیروهای امنیتی همکاری کنند. نیروهای امنیتی و حکومت هم از فرافکنی ها خودداری کرده و به وظایف اساسی خود عمل کنند.

 

کلیدواژه