دولت افغانستان کنترل معادن را در اختیار بگیرد تا سودجویان نتوانند سوء استفاده کنند
(last modified 1395-04-29T11:50:05+00:00 )
سرطان 29, 1395 16:20 Asia/Kabul

دولت افغانستان کنترل تمام معادن را در اختیار بگیرد تا سودجویان و گروه های مسلح نتوانند استفاده کنند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: دولت این کشور باید امنیت را تامین کرده و کنترل تمام معادن را در اختیار بگیرد تا سودجویان و گروه های مسلح نتوانند از آن ها سوء استفاده کنند.

لیلما ولی حکیمی عضو پارلمان افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر اینکه بخش های زیادی از معادن افغانستان در تصرف طالبان است اظهار داشت:

اخبار زیادی منتشر شده که طالبان می خواهند معادن افغانستان را در اختیار خود بگیرند و تاراج کنند و برخی را هم در اختیار دارند که اگر صحت داشته باشد بیشتر به خاطر وجود ناامنی ها در این کشور است.

وی افزود: در صورتی که امنیت در افغانستان برقرار باشد و وزارت های دفاع و داخله بتوانند از نظر امنیتی در تمام مناطق نفوذ داشته باشند، چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد. صرفنظر از بحث طالبان حتی زورمندان محلی و تعدادی از گروه های مسلح غیر مسوول نیز در استخراج غیرقانونی معادن افغانستان نقش دارند و این سرمایه بزرگ را به یغما می برند.

به گفته ی حکیمی این گروه ها گاهی هم در بدل معادنی که به غارت می برند اسلحه وارد این کشور می کنند و دست به ناامنی و کشتار می زنند که باید جلو آن گرفته شود.

این عضو پارلمان افغانستان عنوان کرد: در پارلمان افغانستان هم در این مورد بسیار بحث شده، افرادی شناسایی شده اند و به آن ها تذکر داده شده اما این افراد زورمند به تذکرات چندان توجه نمی کنند و دولت هم البته مقتدرانه برخورد نمی کند. زورمندان محلی به سلاح ها و تجهیزات پیشرفته ای دسترسی دارند و در صورتی که دولت آن ها را خلع سلاح کند دیگر قادر نخواهند بود دست به تاراج معادن و دارایی های مردم بزنند.

به گفته ی حکیمی از مشکلات عمده ی افغانستان مرزهای باز و تجهیزات ناکافی نیروهای این کشور است که دشمنان افغانستان با استفاده از این فرصت مشکل آفرینی می کنند.

این عضو پارلمان افغانستان در مورد انتشار برخی از خبرها مبنی بر اینکه پیمانکاران وزارت معادن افغانستان نیز همکاری هایی با طالبان دارند گفت: دولت باید تلاش کند امنیت سراسری در افغانستان برقرار شود و همه جا تحت نظارت باشد تا سودجویان نتوانند دست به این اقدامات بزنند.

وی اضافه کرد: به هر صورت روزی خواهد رسید که افغانستان از قدرت لازم برخوردار شده و بتواند روی پای خود بایستد و خاطیان هم به پنجه ی قانون سپرده شوند.

کلیدواژه