اهمیت روابط و همکاری های نزدیک دو کشور اسلامی ایران و افغانستان
(last modified 1397-02-29T09:52:20+00:00 )
ثور 29, 1397 14:22 Asia/Kabul

دو کشور اسلامی ایران و افغانستان اشتراکات زیاد و دشمنان مشترکی دارند از اینرو برای استحکام روابط و مبارزه با دشمنان مشترک همکاری های دو کشور ضروری است

عضو پارلمان افغانستان گفت: دو کشور اسلامی ایران و افغانستان اشتراکات زیاد و دشمنان مشترکی دارند از اینرو برای استحکام روابط و مبارزه با دشمنان مشترک همکاری های دو کشور ضروری است.

نصرالله صادقی زاده نیلی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: سفر مقامات دو کشور و از جمله سفر اخیر وزیر دفاع افغانستان به ایران در نزدیکی دو کشور و همچنان نقش بر آب کردن نقشه های دشمنان در مورد ایجاد فاصله بین دو کشور تاثیرگذار است و برای امنیت آینده افغانستان هم مفید واقع خواهد شد.

وی افزود: روابط حسنه بین دو کشور به نفع مردم هر دو کشور است سفرهای مقامات و روابط دیپلماتیک بین مقامات دو کشور نیز می تواند در نزدیکی این دو کشور اسلامی تاثیر بگذارد. ایران و افغانستان به این روابط نزدیک نیاز دارند، اکنون پایگاه های تروریست ها در افغانستان فعال است و همکاری ها می تواند در عرصه های مختلف و از جمله مبارزه با تروریست ها کمک کننده باشد.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان علاوه بر اشتراکات زیادی که بین افغانستان و ایران وجود دارد، دو کشور قربانی تروریزم هستند که این مساله هم می تواند به نوعی مبنای همکاری باشد. افغانستان در حال حاضر مورد تهاجم تروریست های بین المللی است و نیاز به همکاران صادق بین المللی هم دارد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به تجارب ارزشمند جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریست ها بویژه در خاورمیانه اظهار امیدواری کرد که حکومت افغانستان بتواند از این تجارب استفاده لازم را ببرد و تحت تاثیر خارجی هایی که در افغانستان مستقر هستند و یا کسانی که می خواهند روابط دو کشور را خدشه دار کنند، قرار نگیرد.

صادقی زاده عنوان کرد که مردم افغانستان روزهای سختی را در دوران تجاوز ابرقدرت شوروی سابق گذراندند و در آن زمان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در کنار این مردم قرار گرفتند و از مهاجرین افغان پذیرایی کردند که افغان ها این همکاری ها را فراموش نخواهند کرد.

وی اظهار امیدواری کرد که دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان با درک شرایط به همکاری ها و روابط نزدیک خود ادامه دهند.

 

کلیدواژه