طالبان با صدور بیانیه اخیر خود دست به نوعی مانور سیاسی زده اند
(last modified 1397-02-31T09:59:21+00:00 )
ثور 31, 1397 14:29 Asia/Kabul

طالبان با صدور بیانیه اخیر خود مبنی بر هدف قرار ندادن نیروهای دولتی افغان دست به نوعی مانور سیاسی زده اند و به هیچ وجه در آن صادق نیستند

عضو پارلمان افغانستان تاکید کرد: طالبان با صدور بیانیه اخیر خود مبنی بر هدف قرار ندادن نیروهای دولتی افغان دست به نوعی مانور سیاسی زده اند و به هیچ وجه در آن صادق نیستند.

محمد عارف رحمانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: همین چند روز پیش بود که طالبان با حمله به ورزشگاه جلال آباد تعدادی از غیرنظامیان را به قتل رساندند هرچند داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت، و اکنون هم در برخی نقاط افغانستان جنگ به شدت ادامه دارد.

وی افزود: طالبان خانواده های نیروهای امنیتی و اداری را به گروگان می گیرند و خانه های مردم را به آتش می کشند با توجه به این اوضاع به نظر می رسد که با این بیانیه خود نیروهای دولتی و دولت افغانستان را به سخره گرفته اند و دولت هم باید پاسخ محکمی به این عمل آنان بدهد. هدف طالبان از ابتدا کشتار بیگناهان به انواع مختلف و تحت عناوین مختلف بوده و هنوز از این درنده خویی خود دست برنداشته اند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه گروه داعش مسوولیت انفجارهای جلال آباد را به عهده گرفته اظهار داشت: داعش یک امر واقعی در افغانستان نیست. مساله ای است که پاکستانی ها و شبکه حقانی سازماندهی کرده اند و داعش با آن خصوصیاتی که در عراق و سوریه دیده شد در افغانستان وجود ندارد.

این عضو پارلمان افغانستان عنوان کرد: داعش سازی در افغانستان به این دلیل صورت گرفته که اگر قرار باشد طالبان هم مانند حزب اسلامی به دولت بپیوندند پاکستان باز هم تیغ برنده ای تحت نام داعش داشته باشد.

به گفته رحمانی زمانی که مساله اعدام برادر سراج الدین حقانی و هفت تن از فرماندهان گروهش مطرح شد او در نتیجه یک توافق اعلام نشده، گفت که دیگر به حکومت افغانستان آسیب نمی رساند. در نتیجه اکنون هزاران نیروی تحت فرماندهی وی امروز تحت عنوان داعش فعالیت می کنند.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرات مبنی بر نگرانی طالبان از نفرت عمومی علیه این گروه به خاطر تشدید کشتار مردم توسط آنان گفت که مردم افغانستان از طالبان بسیار نفرت دارند. این مردم سیاست زمین سوخته طالبان و قتل عام مردم توسط طالبان در شمال، مرکز و سایر نقاط افغانستان را به یاد دارند.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: به هر میزانی که طالبان تلاش کنند خود را مثبت نشان دهند مردم افغانستان آنان را سیاه می بینند اما عده ای اندک که جاهل هستند و از حکومت به دلایلی ناراضی می باشند در گذشته هم با طالبان بودند و امروز هم با این گروه هستند.

این عضو پارلمان افغانستان گفت: طالبان هیچ گاه به دنبال صلح نبوده اند بلکه به دنبال سرنگونی دولت افغانستان بوده اند و در حکومت افغانستان هم کسانی که اعلام می کنند تعدادی از طالبان میانه رو و به دنبال صلح می باشند، این گفته ها را تکرار نکنند و به نظامیان افغانستان اجازه دهند که آنان را سرکوب کنند. در این صورت طالبان یا تسلیم می شوند و به زندگی عادی روی می آورند و یا متواری می شوند.

 

کلیدواژه