رد اظهارات نماینده روسیه در کابل از سوی شورای عالی صلح افغانستان
(last modified 1397-03-01T10:04:00+00:00 )
جوزا 01, 1397 14:34 Asia/Kabul
  • رد اظهارات نماینده روسیه در کابل از سوی شورای عالی صلح افغانستان

شورای عالی صلح افغانستان، اظهارات «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رییس جمهوری روسیه در امور افغانستان را درباره گفتگوی مستقیم آمریکا با طالبان به نمایندگی از ملت افغانستان رد کرد.

«احسان طاهری» سخنگوی این شورا گفت: هیچ کشوری نمی تواند به نمایندگی از ملت افغانستان وارد گفت وگوهای صلح با گروه طالبان شود.

وی افزود: دولت افغانستان ازهمکاری تمام کشورها برای برقراری صلح در افغانستان استقبال می کند اما مداخله هیچ کشوری را در این باره نمی پذیرد.

کابلوف اخیرا گفته بود، آمریکا در حال حاضر روندی را در افغانستان در پیش گرفته است که شوروی در زمان اشغال افغانستان با آن مواجه بود و آمریکا دو گزینه بیشتر ندارد، یا باید با طالبان وارد گفت و گو شود و یا منتظر تداوم جنگ در افغانستان برای زمانی نامعلوم باشد.

آمریکا پیشتر با طالبان وارد گفتگو شد که منجر به گشایش دفتر سیاسی طالبان در قطر شد. اما در ان زمان هم حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان واکنش بسیار تندی را به این اقدام امریکا نشان داد که منجر به تعطیلی موقت دفتر طالبان در قطرشد.

دولت افغانستان در زمان ریاست جمهوری حامدکرزای با تشکیل شورای عالی صلح تلاش کرد طالبان را برای گفتگو و پیوستن به روند صلح افغانستان تشویق کند. حامد کرزای با انتخاب برهان الدین ربانی فقید از شخصیتهای جهادی به عنوان رئیس شورای عالی صلح و انتخاب دهها تن متشکل از گروههای مختلف سیاسی قومی و جهادی به عنوان اعضای این شورا کوشید به ان وجهه ملی بدهد اما گروه طالبان گفتگو با امریکا را به گفتگو با نهاد مشروع دولتی ترجیح داد که با انتقادات داخلی گسترده در افغانستان روبرو شد واکنون نیز بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی در افغانستان در استانه ماه مبارک رمضان از طالبان خواستند که به احترام این ماه سلاح خود را زمین بگذارند و به کشتار مردم پایان دهند.

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان

"از  طالبان می خواهم به  فراخوان حکومت افغانستان برای صلح  لبیک بگویند و به جای گفت وگو با ایالات متحده، با حکومت وحدت ملی، وارد گفت وگوهای بین الافغانی شوند."

هر چند امریکا وانمود می کند که خواهان حل بحران افغانستان است اما در عمل سیاست مدیریت بحران برای دامن زدن به خشونت را دنبال می کند تا ادامه حضور نظامی خود را در افغانستان توجیه کند. بنابراین امریکا از گروههایی مانند طالبان و اخیرا گروه تروریستی داعش برای تداوم ناامنی استفاده می کند. به همین دلیل مقامات افغانستان بارها از طالبان خواسته اند  ابزار دست بیگانگان نباشند. 

 محراب علی صفدری کارشناس سیاسی

" آمریکا  دنبال منافع خود در افغانستان می باشد زیرا در برابر حملات  طالبان هیچ اقدامی نمی کند و این گروهها هم به ابزاری در دست بیگانگان تبدیل شده اند "

درهرحال، به رغم درخواست ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان از امریکا برای گفتگو با طالبان، مسکو نیز تمایلی برای خروج امریکا از افغانستان ندارد زیرا انرا فرصتی برای  فرو رفتن امریکا در باتلاق افغانستان می داند و اینکه امریکا با هزینه نظامی خود می تواند بحران افغانستان را در داخل این کشور متمرکز کند.

هرچند اخیرا با کشیده شدن بحران به شمال افغانستان روسیه نیز نگران ترانزیت تروریسم به آسیای مرکزی و تا مرزهای روسیه است  اما این به معنای درخواست برای خروج امریکا از افغانستان نیست.

کلیدواژه