با تغییر فرماندهان نظامی، تغییری در استراتژی جنگی امریکا در افغانستان ایجاد نمی شود
(last modified 1397-03-06T07:38:58+00:00 )
جوزا 06, 1397 12:08 Asia/Kabul

به نظر نمی رسد با تغییر فرماندهان نظامی امریکا و ناتو در افغانستان، در استراتژی جنگی امریکا نسبت به افغانستان تغییرات اساسی ایجاد شود

استاد دانشگاه کابل گفت: به نظر نمی رسد با تغییر فرماندهان نظامی امریکا و ناتو در افغانستان، در استراتژی جنگی امریکا نسبت به افغانستان تغییرات اساسی ایجاد شود.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به برکناری ژنرال جان نیکلسون فرمانده نیروهای ناتو و امریکایی در افغانستان و جایگزینی ژنرال اسکات میلر اظهار داشت: ممکن است برخی فرماندهان بر اساس ملاحظات و مسایل داخلی امریکا تغییر کنند اما استراتژی جنگی امریکا مانند سابق خواهد بود چنانکه طالبان را به دسته های مختلف تقسیم کرده اند، دسته ای را افراط گرا می دانند و دسته ای را هم صلح خواه می خوانند.

وی افزود: به هر صورت امریکا جنگ در افغانستان را به نفع خود و بهانه ای برای حضور خود در این کشور می داند و بسیاری از کشورهای دیگر هم منافع مشترکی برای خود در جنگ متصور هستند اما مردم افغانستان به دنبال صلح می باشند و منافع خود را در آن می دانند ضمن اینکه همسایه های این کشور هم از صلح افغانستان نفع می برند.

به گفته این استاد دانشکده ژورنالیزم دانشگاه کابل بسیاری از کشورها منافع خود بویژه سود اقتصادی خود را در جنگ می بینند به عنوان مثال کسانی که تجارت سلاح می کنند، کسانی که دست به قاچاق مواد مخدر می زنند، کسانی که به دنبال سرمایه اندوزی در افغانستان هستند و از مالیات دهی فرار می کنند و یا آن هایی که دیگر کارهای غیر قانونی انجام می دهند بنابراین به نظر می رسد که برنامه استراتژیکی برای بهبود اوضاع در افغانستان وجود ندارد.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: بارها از سوی برخی آگاهان و حتی از سوی برخی مسوولان دولتی گفته شده، افرادی از درون دولت در انتقال حمله کنندگان انفجاری به داخل شهرها دخالت دارند، اما پیگیری خاصی در این زمینه نشده است.

وی تصریح کرد: خودروهای شیشه سیاه و آن هایی که بازرسی نمی شود در حالی که مملو از مهمات و مواد انفجاری هستند تا نزدیکی ارگ، پارلمان، هتل های بین المللی، بیمارستان های نظامی و سایر مراکز مهم می رسند و دست به عملیات و کشتار می زنند که مردم عادی بیشترین ضربات را متحمل می شوند اما تاکنون هیچ مقام دولتی به اتهام دست داشتن در این قضایا معرفی نشده است.

 

کلیدواژه