سنبله 25, 1395 09:49 Asia/Kabul
  • درخواست اشرف غنی از علمای افغانستان

محمد اشرف رئیس جمهوری افغانستان از روحانیون و علمای این کشور خواست صدای خود را در قبال کشتار مردم و اطفال بلند کنند.

وی در دیدار شماری از علمای اهل تسنن و تشیع افغانستان گفت: نقش علما در هدایت ملت سازنده خواهد بود. اشرف غنی افزود: قانون اساسی افغانستان، مبتنی بر ارزش های اسلامی و اجرای آن یکی از آرزوهای دولت کابل است. رئیس جمهوری افغانستان همچنین گفت: برای تمام ولسوالی های فاقد مسجد در افغانستان، مساجد مجهز و مناسب ساخته می شود و برای اولین بار بودجه ای معادل 400 میلیون افغانی (حدود شش میلیون دلار) در نظر گرفته شده است.

درخواست اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از علمای این کشور از آن جهت مهم است که گروههای خشونت گرا و تروریستی با برداشتهای انحرافی و غلط از اسلام، جنایات خود را توجیه می کنند. در پاکستان حدود بیست هزار مدارس مذهبی وجود دارد که بیشتر آنها تحت تاثیر اموزه های غلط وهابیون عربستان، فرقه گرایی و افراط گرایی را ترویج می کنند و طلاب این مدارس عمدتا به عضویت گروههای مسلح خشونت طلب و تروریستی در می آیند. طلاب در مدارس مذهبی پاکستان، آموزش نظامی نیز می بینند و به همین دلیل بیشتر فرماندهان این گروهها که در مدارس مذهبی پاکستان دوره دیده اند، تحت تاثیر اموزه های غلط وهابیت، خشونت و تروریسم را در افغانستان و پاکستان گسترش می دهند. حملات اخیر گروه طالبان و سایر گروههای تروریستی مانند داعش در افغانستان باعث کشته شدن دهها تن از مردم بی گناه بخصوص کودکان شده است. از اینرو محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان انتظار دارد علمای این کشور که با تروریسم و فرقه گرایی مخالفند با محکوم کردن جنایات گروههای افراطی و تروریستی مانع از ادامه جنایات آنان شوند. از دیدگاه اشرف غنی اگر علما در مساجد و حسینیه ها و اماکن عمومی، مردم بخصوص جوانان را با ماهیت گروههای تکفیری و تروریستی و تندرو آشنا کنند، این گروهها مجال ادامه فعالیت در افغانستان نخواهند داشت. اخیرا گروه های خشونت گرا و تروریست با هدف قراردادن امامان مساجد و علما تلاش کرده اند با ایجاد رعب و وحشت، مانع از سخنرانی و روشنگری آنان در مورد این گروهها شوند.

جامعه افغانستان، سنتی و اسلامی است و گروههای تروریستی، فرقه گرا و خشونت طلب می کوشند با سوار شدن بر موج احساسات مردم، اهداف شوم خود را پیش ببرند. این گروهها با اغفال جوانان و استفاده از فقر مالی آنان، به خشونتهای تروریستی در افغانستان دامن می زنند. از اینرو حضور علما در عرصه برای روشنگری و آگاهی دادن به مردم افغانستان ضروری است. اسلام، دین صلح و مهربانی است اما تروریستهای تکفیری و خشونت طلب، تحت تاثیر اموزه های غلط وهابیت می کوشند دین مبین اسلام را دینی خشونت گرا معرفی کنند. البته این سیاست کلی کشورهای غربی به ویژه آمریکا است و گروههای خشونت گرا در افغانستان ابزار غربی ها برای تحقق اهدافشان هستند.

کلیدواژه