سرطان 03, 1397 08:16 Asia/Kabul
  • رویکرد سیاسی پاکستان در قبال گروه طالبان

سخنگوی وزرات خارجه پاکستان اعلام کرد، اسلام آباد طالبان را به دو بخش خوب و بد تقسیم نمی‌کند.

"محمد فیصل" گفت: اسلام آباد تفاوتی بین طالبان خوب و بد قائل نمی شود و از نظرایدئولوژی تفاوتی باهم ندارند. وی افزود: اسلام آباد ازهراقدامی که باعث ایجاد روابط بهتر بین پاکستان و افغانستان شود استقبال می کند واکنون نوبت مقامات کابل است که درباره نحوه تامین امنیت درافغانستان تصمیم گیری کنند.

"محمدفیصل"افزود:«ملا فضل الله» سرکرده گروه تروریستی طالبان پاکستان،درولایت کنر در شرق افغانستان به هلاکت رسید و این می‌تواند پیام خوبی  داشته باشد.

«ملافضل الله» یکی از عاملان اصلی  حمله تروریستی به مدرسه ای درشهر پیشاور پاکستان در سال 2014  بود که حدود  150 کشته برجای گذاشت .

سخنان سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره این که این کشورتفکیکی بین طالبان قائل نیست و آنان را به خوب و بد تقسیم نمی کند،پاسخ به موضعی است که مقامات افغانستان آنرا مطرح کرد ه اند. 

دولت افغانستان، پاکستان را متهم می کند که با تفکیک طالبان به خوب و بد،عملا برنامه آن کشور در مقابله با تروریسم را ناکام گذاشته است.

برمبنای موضع افغانستان،پاکستان آندسته از طالبان را که امنیت در پاکستان را به خطرمی اندازند،طالبان بد می داند و با آنان مقابله می کند،اما اسلام آباد ،طالبان حاضر در افغانستان را طالبان خوب می داند که در چارچوب اهداف پاکستان حرکت می کند و به منافع این کشور آسیب نمی زند.

"جعفرحق‌پناه" کارشناس مسائل شبه قاره در تهران گفته است، پاکستان به مساله افغانستان برای ایجاد موازنه فراگیر می نگرد، پاکستان قصد دارد  نفوذ خود را در افغانستان برقرار  و رقبای خود را زمین گیر کند.

مقامات افغانستان براساس تعریف خود ازآنچه به عنوان نوع مواجهه پاکستان با طالبان می نامند،این کشور را به شکست برنامه های ضد تروریستی کابل از طریق حمایت از طالبان خوب متهم می کنند.

دراین چارچوب،دولت کابل بر این عقیده است تا زمانی که پاکستان موضع یکسانی در قبال طالبان نداشته باشد وهمچنان اعضای این گروه  را به خوب و بد تقسیم کند،نمی توان انتظار داشت که برنامه مهار گروه های افراطی در افغانستان نتیجه بخش باشد.

«رحیم الله یوسف زئی» کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان گفته است،کابل معتقد است که فرماندهان طالبان در خاک پاکستان پناه گرفته اند و از اسلام آباد می خواهد تا آنها را دستگیر کند و به افغانستان تحویل دهد.

به همین دلیل است که دولت افغانستان بارها  به مقاطع مختلف از جمله دیدار با مقامات  اسلام آباد خواستار موضعگیری شفاف آنان در قبال طالبان شده و حتی از بازیگران فرامنطقه ای هم خواسته است با اعمال فشار سیاسی،نظامی و مالی برپاکستان، این کشور را به اتخاذ رویکردی واحد و صادقانه در قبال تروریسم و گروه های افراطی در افغانستان وادار کنند.

این درحالی است که دولت پاکستان بارها با رد موضع افغانستان درباره تفکیک طالبان خوب و بد از سوی آن کشور،پاکستان را بزرگترین قربانی تروریسم خوانده که هزینه های جنگ و خشونت گروه های افراطی در افغانستان را می پردازد.

براساس،وجود این شرایط است که کارشناسان می گویند تا زمانی که گام های اعتماد ساز از سوی پاکستان برداشته نشود، تنها نتیجه تداوم و تشدید فضای بی اعتمادی وبدبینی بین کابل و اسلام آباد، سوء استفاده گروه های تروریستی از شکاف در همکاری های آنان برای مقابله با تهدیدات مشترک خواهد بود.           

کلیدواژه