سرطان 12, 1397 07:45 Asia/Kabul
  • انتقاد معاون رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از اشرف غنی

محمد محقق معاون رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با انتقاد دوباره از محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور گفت، "غنی" اقوام غیر پشتون را از بدنه دولت کابل حذف می‌کند.

این موضع پس از آن اتخاذ شد که ارگ ریاست جمهوری افغانستان تعدادی از مقامات دولت و افسران ارشد امنیتی غیر پشتون را از وزارتخانه های کشور و دفاع افغانستان برکنار کرد.

«محمد محقق» با اشاره به برکناری و به حاشیه راندن «مرادعلی مراد»، ژنرال «حیدر بصیر»، ژنرال «جوهری» و ژنرال «مرتضی» و سایر ژنرال‌های شیعه از صفوف نیروهای امنیتی افغان گفت،اشرف غنی با اقوام غیرپشتون بویژه اقوام هزاره تبعیض قائل می‌شود.

وی همچنین از عبدالله عبدالله رئیس اجرایی کابینه افغانستان به دلیل ایستادگی نکردن در برابر اقدامات انحصارگرایانه ارگ ریاست جمهوری انتقاد کرد و از وی  خواست برای رویارویی با دولت اشرف غنی  به ائتلاف اپوزیسون دولت این کشور بپیوندد.

اسماعیل خان وزیر سابق آب و انرژی افغانستان نیز روز گذشته در نشستی خبری اشرف غنی را به انحصار قدرت و اعمال تبعیض متهم کرد.

انتقاد معاون رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از اشرف غنی به دلیل آنچه تلاش برای حذف افراد غیر پشتون از بدنه دولت این کشورخوانده است،در یکسال اخیر بارها علیه رئیس جمهوری افغانستان مطرح شده است.

به خصوص آنکه چند ماه پیش معاون ریاست نظارت و ارزیابی عمومی اداره‌ امور ریاست جمهوری افغانستان،حذف سایر اقوام غیر پشتون را در پست های کلیدی این اداره خواستار شد.

گروه های غیر پشتون در افغانستان از جمله در طیف رئیس اجرایی دولت وحدت ملی این کشور بر این  باورند که  اشرف غنی برخلاف الزامات ملی به خصوص توافقنامه تشکیل دولت وحدت ملی،درصدد است نوعی تکصدایی را در حاکمیت متبلور کند و بر همین اساس جامعه غیر پشتون در افغانستان از مشارکت درمدیریت های مختلف در افغانستان حذف خواهند شد.

از نظر این گروه ها،برکناری عطا محمد نور از والی بلخ،کنار گذاشتن فرمانده پلیس قندهار و عزل وزیر انرژی و آب توسط رئیس جمهوری افغانستان از جمله مصادیق سیاست وی در حذف افراد غیر پشتون از چرخه مدیریت های سیاسی و امنیتی در این کشور است.

درچنین شرایطی است که گروه های غیر پشتون وافراد نزدیک به رئیس اجرایی کابینه افغانستان ضمن اعتراض به سیاست  اشرف غنی در حذف افراد غیر پشتون، ازعبدالله هم به دلیل موضع انفعالی در قبال این رفتار رئیس جمهوری این کشورانتقاد می کنند.

«پادشاه بینا»، کارشناس مسائل سیاسی و از نزدیکان حزب جمعیت اسلامی افغانستان می گوید، از نظر عطا محمد نوراستاندار برکنار شده بلخ ،عبدالله عبدالله درسه سال گذشته ضعیف عمل کرده و دیگر به توانایی تصمیم ‌گیری سیاسی‌ وی باور ندارد.

به عقیده منتقدان، جایگاه ریاست اجرایی افغانستان به یک جایگاه سمبولیک بدل شده و کارایی لازم را ندارد.

این دیدگاه وجود دارد که عدم پیگیری جدی اجرای توافقنامه سیاسی تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان توسط عبدالله،زمینه را برای حذف افراد غیر پشتون از بدنه دولت کابل توسط ارگ ریاست جمهوری فراهم کرده است.

به همین دلیل است که گروه ها و شخصیت های سیاسی مخالف رویکرد اشرف  غنی که وی را به انجصار گرایی متهم می کنند، درصدد هستند با ائتلاف سازی های انتخاباتی در انتخاباتی آتی پارلمانی و شوراهای استانی که در اکتبر 2018 برگزار می شود، با کسب حداکثری کرسی های پارلمان ضمن ایجاد موانع در مقابل رئیس جمهوری افغانستان،خود را برای رقابت با وی در انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده آماده کنند.