موضوعات مطرح شده در همایش علمای شیعه و سنی افغانستان در مشهد
(last modified 1397-04-14T13:14:11+00:00 )
سرطان 14, 1397 17:44 Asia/Kabul

در همایش تمدن اسلامی (گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای دینی افغانستان در مورد عوامل، عناصر و ارکان تمدن اسلامی و موانع گسترش تمدن اسلامی بحث و تبادل نظر شد

نماینده جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان گفت: در همایش تمدن اسلامی (گذشته، حال و آینده) نقش و رسالت علمای افغانستان در مورد عوامل، عناصر و ارکان تمدن اسلامی و موانع گسترش تمدن اسلامی بحث و تبادل نظر شد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در حاشیه این همایش گفت: در این همایش همچنان در رابطه با وظایف علما برای هدایت مردم و احیای تمدن اسلامی، شناخت توطئه های دشمنان و اقدام برای مقابله با آن ها مورد بحث قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به اینکه بحث تمدن اسلامی، احیای آن و مقابله با توطئه ها و تهاجمی که استکبار جهانی و جهان کفر در برابر اسلام دارند، مطرح است، لازم است علمای افغانستان با علمای ایران همفکری داشته باشند و این همایش هم که به همین منظور برگزار شد با استقبال خوب علمای شیعه و اهل سنت افغانستان مواجه شد. چه از سوی آن هایی که در افغانستان هستند و دعوت ما را پذیرفتند چه آن هایی که در ایران ساکن هستند.

به گفته نماینده مقام معظم رهبری در جامعه المصطفی در افغانستان، جامعه المصطفی و نمایندگی آن در افغانستان بر اساس نیاز جامعه آن کشور در سال های متعدد اقدام به برگزاری همایش های علمی کرده که برخی از آن ها با تمرکز بر نقش و رسالت علما بوده است.

محامی عنوان کرد بحث های حوزه های علمیه و رسالت علمای افغانستان، بحث اعتدال و همبستگی امت اسلامی و رسالت علمای افغانستان و موضوعاتی  از این قبیل در همایش مطرح شد.

نماینده جامعه المصطفی العالمیه در افغانستان گفت: جامعه المصطفی دانشجویان زیادی در کشورهای مختلف از مذاهب مختلف دارد، در افغانستان بیشتر مردم پیرو مذهب حنفی هستند و پیروان مذهب جعفری هم حضور دارند، در حال حاضر شعبه دانشگاه جامعه المصطفی در کابل بیش از هفتصد دانشجو دارد و بیش از هزار فارغ التحصیل دارد که هفتاد درصد آن ها از مذهب حنفی هستند و حدود سی درصد هم پیرو مذهب جعفری می باشند.

به گفته این روحانی و فعال مذه ، در ایران بیشتر طلاب مذهب جعفری در جامعه المصطفی حضور دارند اما مدرسه بزرگی در گرگان برای آموزش مذاهب اسلامی داریم که طلاب از کشورهای مختلف و بیش از بیست کشور و از مذاهب مختلف جعفری، حنفی، شافعی و مالکی در آن تحصیل می کنند.

وی اضافه کرد: مردم افغانستان و ایران مشترکات زیاد زبانی و فرهنگی دارند، فرزندان افغانستان دارای استعدادهای بسیار خوبی هستند و در رشته ها و عرصه های مختلف هم حضور دارند.

 

کلیدواژه