سرطان 17, 1397 11:54 Asia/Kabul
  • برای حل مشکلات افغانستان باید مداخلات خارجی قطع و اختلافات داخلی کنار گذاشته شود

تا زمانی که مداخلات بیگانگان در امور افغانستان ادامه داشته باشد و رهبران سیاسی این کشور همچنان باهم اختلاف داشته باشند، مشکلات این کشور حل نخواهد شد

استاد دانشگاه در کابل گفت: تا زمانی که مداخلات بیگانگان در امور افغانستان ادامه داشته باشد و رهبران سیاسی این کشور همچنان باهم اختلاف داشته باشند، مشکلات این کشور حل نخواهد شد.

عبدالطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل در رابطه با نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین در رابطه با صلح افغانستان که قرار است در اسلام آباد برگزار شود اظهار داشت: تا زمانی که این مشکلات حل نشود برگزاری نشست ها هم راه به جایی نخواهند برد.

وی تصریح کرد: در شرایط حاضر نشست اسلام آباد نمی تواند در اوضاع سیاسی و امنیتی افغانستان تاثیرگذاری چندانی داشته باشد. هرچند از سوی حکومت افغانستان و امریکایی ها تلاش هایی صورت می گیرد که امتیازهایی به پاکستان داده شود و پاکستانی ها طالبان را به میز مذاکره بکشانند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: تا زمانی که منافع بلندمدت پاکستان تامین نشود، مساله خط دیورند حل نشود، نقش هند در افغانستان کاهش پیدا نکند و نفوذ سیاسی و امنیتی پاکستان از سوی امریکا و دولت کابل به رسمیت شناخته نشود، پاکستانی ها جنگ را در افغانستان ادامه می دهند و گروه های نیابتی پاکستان هم در افغانستان فعال باقی خواهند ماند.

به گفته نظری مساله خط دیورند و حضور فعال هند در افغانستان از موضوعات مورد اختلاف پاکستان و افغانستان است و اسلام آباد تلاش می کند که به هر طریق ممکن هند را تحت تاثیر خود قرار دهد و با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک افغانستان می خواهد از این موقعیت برای نبرد استراتژیک با هند استفاده کند و تا زمانی هم که روابط کابل و دهلی نو به شکل فعلی باشد پاکستانی ها حاضر نمی شوند که جنگ را در افغانستان ختم کنند.

این صاحبنظر سیاسی عنوان کرد: در حال حاضر امریکایی ها هم در قضایای افغانستان نقش دارند و اگر نتوانند داعش را جایگزین طالبان کنند نمی خواهند که طالبان کاملاً وارد روند صلح شوند زیرا با توجه به شرایط جغرافیایی و قومی افغانستان زمینه مطرح شدن داعش به عنوان یک گروه تاثیرگذار فراهم نیست.

نظری همچنان خاطرنشان کرد: امریکایی ها به دنبال آن هستند که از طریق ناامنی در افغانستان آسیای میانه را تحت تاثیر خود قرار دهند، مرزهای روسیه و چین را ناامن کنند و توان آن ها را به چالش بکشند بنابراین اوضاع در افغانستان پیچیده است و امریکایی ها و پاکستانی ها هرکدام به دنبال اهداف خود هستند. روسیه و چین هم نگران اقدامات امریکا در خصوص ناامنی این کشورها می باشند.

وی اضافه کرد: در داخل افغانستان هم شرایط به گونه ای است که اجماع نظر وجود ندارد و اختلافات جدی بین رهبران سیاسی دیده می شود. برای غلبه بر این مشکلات هم باید دولت سازی و ملت سازی در افغانستان انجام شود و کشورهای دیگر در امور این کشور دخالت نکنند زیرا تا زمانی که خارجی ها در افغانستان حضور داشته باشند و این مداخلات و جنگ های نیابتی ادامه داشته باشد اوضاع به همین صورت خواهد بود.

 

کلیدواژه