ظهور داعش در افغانستان سبب شده کشورهای منطقه متمایل به حل مشکلات این کشور شوند
(last modified 1397-04-26T12:18:59+00:00 )
سرطان 26, 1397 16:48 Asia/Kabul
  • ظهور داعش در افغانستان سبب شده کشورهای منطقه متمایل به حل مشکلات این کشور شوند

ظهور گروه تروریستی داعش در افغانستان سبب شده برخی کشورهای بزرگ منطقه که تمایل زیادی به ورود به بحث افغانستان نداشتند، تمایل پیدا کنند در حل مشکلات این کشور نقش ایفا کنند

کارشناس سیاسی افغان گفت: ظهور گروه تروریستی داعش در افغانستان سبب شده برخی کشورهای بزرگ منطقه که تمایل زیادی به ورود به بحث افغانستان نداشتند، تمایل پیدا کنند در حل مشکلات این کشور نقش ایفا کنند.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به تمایل روسیه به برگزاری نشستی در رابطه با مساله افغانستان اظهار داشت: یکی از نگرانی های کشورهای منطقه ظهور داعش در افغانستان است بنابراین طبیعی است که مسکو درصدد ایجاد یک همگرایی باشد و نشست مسکو که ضمیر کابل اف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان آن را اعلام کرده، احتمالاً برای به نوعی گردهم آوردن تمام کشورهایی است که نگران ظهور داعش در افغانستان هستند.  

گفتنی است: ضمیر کابل اف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در افغانستان اعلام کرده که روسیه تا پیش از پایان تابستان امسال نشستی را در مسکو برگزار می کند و از نمایندگان طالبان هم دعوت خواهد کرد. وی هدف از برگزاری نشست را کمک به آغاز گفت و گوها بین طالبان و دولت افغانستان خوانده و گفته از کشورهایی مانند هند، ایران، چین و کشورهای آسیای میانه هم برای شرکت در این نشست دعوت می شود.

مژده همچنان گفت: با توجه به تغییرات اخیری که در سیاست های امریکا وارد شده و کشورهای دیگر هم در جریان آن قرار گرفته اند، پیش بینی می شود که کشورهای منطقه بیش از پیش به حل مشکل افغانستان علاقمند شوند و این به خیر افغان ها است.

وی افزود: مطالبی هم که در روزنامه های امریکایی مانند نیویورک تایمز در مورد تغییر سیاست های امریکا درج شده می تواند روی همگرایی منطقه ای در مورد افغانستان تاثیرگذار باشد چنانکه برخی کشورهای منطقه تاکنون به این دلیل به مسایل افغانستان تمایل نشان نمی دادند که فکر می کردند بازی امریکا در افغانستان بازی صلح نیست و در تلاش است که ناامنی ها در این کشور همچنان ادامه پیدا کند و یک جنگ کنترل شده در جریان باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی اما صحبت های ضمیر کابل اف مبنی بر اینکه از طالبان هم دعوت خواهد شد ملاحظاتی را درپی دارد به این صورت که اگر از نمایندگان حکومت افغانستان در این نشست دعوت شود طالبان در آن شرکت نخواهند کرد مگر اینکه قبل از این نشست توافقی میان امریکا و طالبان صورت بگیرد و امریکا تاریخ خروج نیروهای خود از افغانستان را تعیین کند اما اگر امریکایی ها بخواهند به عنوان میانجی میان حکومت افغانستان و طالبان عمل کنند مورد پذیرش طالبان نخواهد بود.

وی اضافه کرد: قبل از ظهور داعش هیچ نوع علاقمندی در برخی از کشورهای منطقه در رابطه با حل مشکلات افغانستان مشاهده نمی شد اما هر قدر که دامنه نفوذ طالبان در مرزهای آسیای میانه بیشتر و ظهور داعش هم در شمال افغانستان مشکل ساز شده، شاهد هستیم که کشورهای منطقه بیش از پیش به حل مشکلات افغانستان علاقمندی نشان می دهند.

 

کلیدواژه