روند توزیع تذکره و شیوه ثبت نام رای دهندگان در انتخابات زمینه ساز تقلب در انتخابات بوده است
(last modified 1397-04-31T08:15:26+00:00 )
سرطان 31, 1397 12:45 Asia/Kabul

روند توزیع تذکره های کاغذی و شیوه ثبت نام رای دهندگان در انتخابات به گونه ای انجام شده که زمینه ساز تقلب در انتخابات بوده است

عضو پارلمان افغانستان گفت: روند توزیع تذکره های کاغذی و شیوه ثبت نام رای دهندگان در انتخابات به گونه ای انجام شده که زمینه ساز تقلب در انتخابات بوده است.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری تصریح کرد: توزیع تذکره های کاغذی بدون در نظر گرفتن معیارها و استانداردهای معمول در افغانستان صورت گرفته و ثبت نام رای دهندگان هم بر اساس همان توزیع بی رویه تذکره ها انجام شده است.

وی افزود: تعداد زیادی از افراد به دلیل نبود بازرسی های جدی و نبود دفاتر اساسی ثبت احوال نفوس  توانسته اند از چندین مرکز توزیع تذکره، مدارک تقلبی به دست آورند و بر اساس آن ها برای رای دهی هم ثبت نام کنند. بنابراین تعداد واقعی ثبت نام شده ها برای رای دهی در انتخابات بسیار کمتر از رقم بیش از هشت میلیون نفر است که کمیسیون انتخابات اعلام کرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی در حال حاضر بسیاری از افراد چندین تذکره با یک نام دریافت کرده اند و افرادی دیگر با نام های متفاوت و عکس های متفاوت اقدام به این کار کرده و بر اساس همان ها هم برای رای دهی ثبت نام کرده اند، این ادعاها ثابت شده است و معلوم نیست کمیسیون انتخابات که اعلام کرده هر کس سندی مبنی بر تقلب دارد ارایه کند به دنبال چه سندی است. این اسناد حتی در عکاسی ها و مراکز تکثیر وجود دارد.

سلجوقی عنوان کرد: شیوه شرکت مردم در روند انتخابات باید بصورت فنی و دقیق تری انجام می شد، حال که این اقدام صورت نگرفته یک راه این است کسانی که در انتخابات شرکت می کنند همان زمان کار شناسایی بایومتریک و انگشت نگاری روی آن ها انجام شود و از این طریق اجازه ندهند که یک نفر چندین بار به مراکز رای دهی مراجعه کند.

به گفته این کارشناس افغان البته نمی توان ادعا کرد که حلقات خاصی با هدف تقلب در انتخابات به سازماندهی این تقلب ها پرداخته اند اما روند انتخابات یک روند متقلبانه و فریبکارانه است. حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات باید مسوولیت تقلب در زمان توزیع تذکره های کاغذی را به عهده بگیرند.

زمانی که زمینه تقلب فراهم می شود حکومت و یا افرادی که می خواهند از این وضعیت سوء استفاده کنند طبیعی است که تلاش خواهند کرد نمایندگان مورد نظر خود را وارد پارلمان کنند. از آنجایی که اجرای برنامه به عهده کمیسیون انتخابات است در این زمینه مورد انتقاد شدید قرار گرفته است. البته کمیسیون انتخابات از نحوه توزیع تذکره های الکترونیکی دفاع نمی کند اما می گویند تقلب آنچنانی صورت نگرفته است.

 

کلیدواژه